Blogi

12.12.2017

Autosi kaksi tärkeintä huoltoa

Autosi toimivuuden kannalta kaksi tärkeintä huoltoa, jotka pitää tehdä säännöllisesti ovat öljynvaihto ja jakohihnasarjan uusiminen.

Uutta ja uudehkoa autoa huolletaan usein korjaamolla ja huolloissa noudatetaan valmistajan huolto-ohjelmaa. Huolto-ohjelmat sisältävät vaihdettavien öljyjen, nesteiden ja suodattimien lisäksi pitkän listan erilaisia tarkastuksia. Merkkihuollot veloittavat näistä tarkistuksista jopa yli 120€ tuntihintoja, nykyään kuitenkin jokainen huoltoliike saa tehdä takuun alaisia huoltoja, kunhan tekee ne kunkin mallin huolto-ohjelman mukaisesti. 

Meillä on ohjelmat, josta saadaan kunkin merkin ja mallin huoltotarpeet joka kilometri määrälle. Kuitenkin, kun auto vanhenee ja menettää arvoaan, niin ei aina muisteta tai viitsitä tehdä huoltoja, kuten aiemmin. Autosi toimivuuden kannalta kaksi tärkeintä huoltoa, jotka pitää tehdä kuitenkin säännöllisesti ovat öljynvaihto ja jakohihnasarjan uusiminen.

Öljynvaihto

Öljynvaihto on autosi tärkein huolto. Öljynvaihdossa vanhat öljyt lasketaan pois öljypropun kautta tai imetään erityisellä laitteella öljyn mittatikun putken kautta. Lisäksi öljynsuodatin vaihdetaan uuteen ja tarvittaessa öljyproppuun laitetaan uusi tiivisterengas, jotta öljy ei ala vuotamaan propun kohdalta.

Öljyn on täytettävä autonvalmistajan suosittelema viskositeetti ja luokitus, jotta voidaan olla varmoja siitä, että moottorin osat saavat tarvitsemansa voitelun. Nykyään melkein joka autolla on omat autokohtaiset öljyvaatimukset, mutta me olemme erikoistuneet näihin ja meillä asiodessa voit olla varma, että autosi saa aina oikeanlaisen voiteluaineen.  

Jos et ole varma öljynvaihtovälistä, niin hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää 10 000 – 15 000km tai 1 vuosi, kumpi ensiksi täyttyy, aika vai kilometrit. Asia selviää autosi omistajan käsikirjasta, mutta vaihtaminen useammin, kuin autosi virallinen vaihtoväli on, pitää moottorin paremmassa kunnossa pitkällä aikavälillä.

Myös vaihteistoöljyt tulisi vaihtaa 3 vuoden tai 60-80t kilometrin välein ja jos autolla hinataan raskaita kuormia kuten isoja kärryjä, asuntovaunuja, isoja veneitä yms. niin vaihtoväliä kannattaa lyhentää. Monesti auton valmistajan huolto-ohjelmassa ei kyseistä tietoa ole, koska näin saadaan näyttämään autonhuolto kustannukset edullisemmilta, koska kyllä voimansiirto takuuajan kestää. Auton valmistajalle on parempaa bisnestä myydä uusi vaihdelaatikko, kuin öljynvaihto.

Autot suunnitellaan lämpimiin maihin, joissa autojen ikäkin on keskimäärin yli puolet nuorempi, kuin meillä Suomessa, jossa on ääriolosuhteet. Moni on kuullut varmasti, että esim. automaattivaihteisto on hajonnut parinsadantuhannen kohdalla. Siinä aina pysähtyy miettimään olisiko sittenkin kannattanut huoltaa?

Miksi öljynvaihto?

Kun moottori käy, niin öljyn sekaan joutuu jatkuvasti palamisprosessin seurauksena likaa, esimerkiksi nokea. Lisäksi lämpötilan vaihtelun seurauksena moottorin sisäpinnoille muodostuu vettä, joka joutuu öljyn sekaan. Öljyn tehtävänä on voidella ja sitoa likaa itseensä ja öljynsuodattimen tehtävä on poistaa likaa öljystä. Öljy kuluu näin käytössä ja menettää voitelevia ominaisuuksiaan. Lisäksi öljyä häviää moottorista esimerkiksi kulkeutumalla männänrenkaiden välistä palotilaan. Kun öljy ei ole enää tehtäviensä tasalla se ei voitele kuten pitäisi. Moottorin osat alkavat kulua ennenaikaisesti.

Voidaankin sanoa, että moottori, jonka öljynvaihdot on hoidettu ajallaan ja laadukkaalla oikealla öljyllä on luotettavampi, tehokkaampi ja ympäristöä vähemmän kuormittava, kuin moottori, jonka öljynvaihdot on laiminlyöty. Rahallisesti myös on halvempi vaihtaa öljyt ja suodattimet liian usein kuin vähän harvemmin. Kuitenkin öljynvaihto kulu per ajettu kilometri  on niin pieni, että pienikin polttoainesäästö kattaa öljynvaihdot mennen tullen.

Varaa aika huoltoon

Copyright © Öljypiste 2018. All Rights Reserved.

Verkkosivusto atFlow Oy