Blogi

30.11.2016

Oikutteleva automaattivaihteisto

Jos automaattivaihteisto oikuttelee, voi öljynvaihtohuolto uudella menetelmällä tuoda pikaisen avun.

Jos automaattivaihteisto oikuttelee, voi öljynvaihtohuolto uudella menetelmällä tuoda pikaisen avun. Toisin kuin perinteisessä valutusvaihdossa, BG-laitteella vaihteisto puhdistetaan ja öljyt vaihdetaan sataprosenttisesti. Säännöllisillä BG-öljynvaihtohuolloilla voidaan ennaltaehkäistä valtaosa mahdollisista automaattivaihteiston vioista.

Automaattivaihteiston öljynvaihto voidaan tehdä monella tavalla. Paras tulos saavutetaan puhdistamalla koko järjestelmä huoltokemikaalilla ja vaihtamalla öljyt sataprosenttisesti. Kun automaattihuolto tehdään tällä tavoin BG PXT öljynvaihtolaitteella, ei vanhoista öljyistä jää rippeitä häiritsemään vaihteiston toimintaa.

BG PXT on puhtaampi, nopeampi ja asiakasta ilahduttavasti usein myös edullisempi tapa vaihtaa automaattivaihteiston öljyt kuin perinteinen valuttaminen ja täyttäminen. Suurin osa automaattivaihteistojen rikkoutumisista johtuu vaihteistoöljyn pettämisestä liiallisen rasituksen tai venähtäneen huoltovälin takia. Maailmalla, esimerkiksi Yhdysvalloissa, menetelmä on yleisin tapa tehdä öljynvaihtohuolto.

Ennaltaehkäisevää huoltoa

"Esimerkiksi märkäkytkimillä varustettujen DSG-vaihteistojen ongelmista suuri osa on ennaltaehkäistävissä hyvällä huollolla", neuvoo Timo Nuutinen Öljypisteestä. Öljypiste on erikoistunut voiteluaineisiin. Moottorien, vaihteistojen tai vaikkapa nelivedon Haldex-kytkimien öljynvaihdot tehdään ilman ajanvarausta ja vuosien tuomalla vankalla asiantuntemuksella.

"Kokemustemme mukaan automaattivaihteiston öljyt kannattaa vaihtaa noin 50 000 km välein, vaikka jotkut autonvalmistajat ohjeistavatkin pitempiä vaihtovälejä. Päivittäisessä ajossa automaatin toiminnan hiipumista ei itse aina huomaa. Kun öljyt sitten vaihdetaan BG-menetelmällä, on asiakas usein hämmästynyt ja ilahtunut, kuinka paljon paremmin laatikko toimii" kertoo Nuutinen.

"Meillä on ollut tässä monta tapausta, joissa asiakkaalle on jo annettu kustannusarvio kalliista vaihteistokorjauksista, mutta laatikko onkin tullut BG-öljynvaihtohuollolla kuntoon", Nuutinen sanoo ja näyttää asiakkaalta tullutta sähköpostia: "Vaihteisto on taas kunnossa. Olette huippukorjaamo. Kiitos!".

Jos vaihteiston toiminta mietityttää tai öljynvaihdon tarpeellisuudesta ei ole aivan varma, voidaan BG-laitteella helposti tarkistaa öljyjen kunto ennen huoltoa. BG-menetelmä sopii perinteisille automaattivaihteistoille, portaattomille vaihteistoille ja kaksoiskytkinvaihteistoille.

Muutamien tuntien operaatio

Huolto alkaa sillä, että öljynvaihtolaite puhdistaa automaatin venttiilien rungot, momentinmuuntimen, öljykaukalon, kytkinpakan ja suodattimen verkon BG 106E –huoltokemikaalilla. On tärkeää, että myös vaihteiston ulkoiset komponentit, kuten öljylinjat ja jäähdytin puhdistuvat. Sitä suositellaan automerkkien huolto-ohjelmissa.

Kun vaihteisto on puhdistettu, laite poistaa kaiken vanhan öljyn sekä puhdistusaineen ja lisää uutta ATF-öljyä tarkalleen oikean määrän.

Huollon jälkeen uuden öljyn sekaan lisätään kemikaalia, joka pitää tiivisteet elastisina ja estää tehokkaasti vaihteistoöljyn hapettumista.

Koska huollossa ei käytetä öljyä järjestelmän huuhteluun, ei arvokasta öljyä ei kulu yhtään yli järjestelmän tilavuuden. Yleensä 6-10 litraa automaattivaihteistoöljyä riittää. BG-menetelmällä tehty öljynvaihtohuolto ei myöskään ole ristiriidassa autonvalmistajien huolto-ohjeiden tai takuuehtojen kanssa. Päinvastoin, huolto on kannattava sijoitus automaattivaihteiston kunnossa pysymiseen.

"BG-öljynvaihtohuolto on kohtuullisen nopea homma. Jos haluaa odottaa, lounaan ja kahvit ehtii rauhassa nauttia. Teemme öljynvaihtoja kaikkiin automaatteihin, mukaan lukien CVT- ja DSG-vaihteistot". Hinnaltaan BG-automaattivaihteistonhuolto ei juurikaan eroa perinteisestä öljynvaihdosta. Säästöä syntyy siitä, että öljyä käytetään vähemmän eikä suodatinta tarvitse vaihtaa.

Tiesitkö?

Nämä ovat tyypillisiä likaisen ja ominaisuutensa menettäneen öljyn aiheuttamia vikoja automaattivaihteistossa:
- Vaihteisto vaihtaa liian hitaasti
- Vaihteisto vaihtaa liian nopeasti
- Vaihteisto pitää kovaa ääntä
- Vaihteisto reagoi jähmeästi
- Auto ryntäilee eteen- tai taaksepäin
- Auto pysähtyy vaihteen vaihtuessa

Varaa aika huoltoon

Copyright © Öljypiste 2018. All Rights Reserved.

Verkkosivusto atFlow Oy