Pysähdy hetkeksi, ovatko jarrusi kunnossa?

Jarrupalat, jarrulevyt, jarrukengät, seisontajarru, jarruneste, käsijarruvaijeri ja mitä vielä. Mitä kaikkea jarruihin kuuluu ja miten niistä pidetään huolta?

Minkälaisia ongelmia jarruissa ilmenee?

 

Epämääräinen ääni jarruista. Kitinä, vinkuna, rohina tms. Joskus jarrukilven ja jarrulevyn väliin päässyt kivi voi aiheuttaa hetkellisesti ylimääräistä ääntä, mutta pidempään jatkunut ääni tarkoittaa yleensä jarruhuollon tulleen ajankohtaiseksi. Jarrupalat voivat olla varustettu akustisella kulumisenvaroittimella, jonka synnyttämä kitisevä ääni on tarkoitettu herättämään kuljettajan huomio ja tarkistamaan jarrujen kunto. Rohiseva ääni tarkoittaa yleensä jonkun jarrupalan loppuunkulumista ja metallin hankaavan metallia vasten. Mikäli autolla vielä ajetaan voi se tarkoittaa jarruhuollossa myös jarrulevyn vaihtamistarvetta vaikka jarrulevyt eivät muuten olisi vaihdon tarpeessa. Jarrulevyille on annettu minimipaksuudet jolloin ne pitää vaihtaa. Jarrulevyjen minimipaksuus tarkistetaan vuosikatsastuksessa ja liian kulunut tai ruosteinen jarrulevy aiheuttaa hylkäyksen. Jarrulevyjä ei välttämättä tarvitse vaihtaa jokaisessa palojen vaihdon yhteydessä vaan mittaus kertoo riittääkö levyn kunto vielä seuraavien palojen vaihtoon asti. Ääntä voi aiheuttaa myös mikäli jokin jarruosista on hapettunut kiinni ja laahaa. Jarruhuollossa kaikki jarrujen liikkuvat osat käydään läpi, puhdistetaan, herkistetään ja rasvataan.

 

Seisontajarrun jäätyminen, kaikki tietävät sen tunteen. Aamulla pitäisi sännätä töihin ja yön pakkasen jälkeen käsijarru on jäätynyt kiinni. Tähän todella yleinen syypää löytyy käsijarruvaijereista. Rispaantuneen vaijerin kuoren väliin on päässyt vettä ja jäätyessään se estää jarrun vapautumisen vaikka seisontajarru vapautetaan ohjaamosta. Toinen yleinen syypää löytyy rumputoimisen seisontajarrun sisältä. Jarrupöly on tukkinut rummun sisältäpäin eikä kosteus pääse poistumaan jarrun sisältä ja näin ollen kengät jäätyvät rumpuun kiinni. Käsijarruvaijereiden vaihto, linkkujen putsaus/rasvaus ja seisontajarrun putsaus/herkistys toimivat hoitona tähän vaivaan.

 

Poljintuntuma pehmeä. Jarrunesteen putkissa tai letkuissa voi olla vuoto ja jarrunesteen sekaan on päässyt ilmaa jolloin jarruteho heikkenee ja poljin voi pahimmassa tapauksessa painua pohjaan saakka ilman kunnollista vauhdin hiljentymistä. Ilmaa voi jäädä järjestelmään myös esimerkiksi väärin suoritetun jarrunesteen tai jarruletkun vaihdon jälkeen. Jarrunesteen vuotojen tarkistus/korjaus ja jarrupiirin oikea ilmaus poistaa ongelman.

 

Jarrujen ravistus. Jarruttaessa ratti ravistaa käsissä tai liikennevaloihin hiljentäessä auto nytkyy eteenpäin. Jarrulevy on päässyt kieroksi. Todennäköisesti jarrut ovat huoltoa vailla. Joku jarrun osista on hapettunut kiinni ja jarru on jäänyt hieman laahaamaan, kuumentunut ja levy on vääntynyt kieroksi. Jarrupalojen ja levyjen vaihto, koko jarrun kunnollinen putsaus, liukutappien ja jarrupalojen liukupintojen rasvaus (Ei koskaan rasvaa kitkapinnoille!) ja herkistely palauttaa taas jarrujen normaalin toiminnan.

 

Jarrujen häipyminen tai jarruputken puhkiruostuminen. Koska vaihdoit viimeksi jarrunesteen? Jos et muista on siitä varmasti jo liian kauan. Jarruneste on hygroskooppinen neste eli se sitoo itseensä kosteutta. Kun jarruneste sitoo itseensä kosteutta sen kiehumispiste laskee. Jarruneste kuumenee jarruttaessa ja kun kiehumispiste ylitetään jarrutusteho häviää. Kosteutta imenyt jarruneste myös syövyttää järjestelmää sisältäpäin ja aiheuttaa ennen pitkää jarruputkien puhkiruostumisen. Jarrunesteen vaihto poistaa tämän ongelman ja se suositellaan suoritettavaksi parin vuoden välein.

 

Kaikki tietävät että jarrupalat ja levyt ovat jokaisessa autossa kulutustavaraa ja vaativat määräajoin uusimista. Jarrupalat kuluvat vaihtokuntoon keskimäärin noin 60tkm välein, mutta on toki  yksilökohtaista kuinka usein palat tarvitsee vaihtaa. Jarruhuollossa jossa levyt ja palat vaihdetaan käydään jarrut perusteellisesti läpi. Jarrusatulan männän kunto tarkistetaan korroosion osalta ja lisätään jarruvaseliinia männän liukupinnalle. Liukutapit puhdistetaan huolellisesti epäpuhtauksista ja rasvataan. Jarrupalojen liukupinnat puhdistetaan korroosiosta, rasvataan ja testataan palojen herkkä liukuminen. Uusi jarrulevy puhdistetaan asennusrasvasta ja asennetaan uusien palojen kanssa. Rumputoiminen käsijarru säädetään kohdalleen ja lopuksi suoritetaan lyhyt sisäänajo jarruille. Jarruhuolto tehdään aina akseleittain, jotta jarrutusteho säilyy samansuuruisena molemmilla akselin pyörillä.

 

Jarrupalojen kunnon tarkistus on helppo tehdä esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä. Yleensä sisempi jarrupala kuluu nopeammin, joten pelkkä hyväkuntoinen ulkopuolen pala ei välttämättä kerro koko totuutta. Jos epäilet jarrupalojen kuntoa voit aina ajaa lähimmälle Öljypisteelle ja me tarkistamme jarrupalojen ja levyjen kunnon veloituksetta.

 

Alla kaksi kuvaa jarruista:

- Vasen kuva: Loppuunkulunut jarrupala, joka on liukunut pois paikaltaan ja hangannut myös jarrulevyn vaihtokuntoon. Jarrut olisivat voineet hävitä lopullisesti minä hetkenä hyvänsä.

- Oikea kuva: Jarruista kuuluvaa ääntä ei ikinä pidä ”korjata” rasvaamalla jarrun kitkapintoja. Tämä heikentää jarrutustehon olemattomiin.

Varaa aika huoltoon

Copyright © Öljypiste 2018. All Rights Reserved.

Verkkosivusto atFlow Oy