Mitä öljyä autoon kuuluu laittaa?

Se mitä öljyä autoon laitetaan ei ole yhdentekevää, sillä ajoneuvon valmistajan määrittämiä öljyvaatimuksia tulee seurata tarkasti. Lue nyt aiheesta lisää!
Öljynvaihto on yksi autosi tärkeimmistä huoltotoimenpiteistä.

Se mitä öljyä autoon laitetaan, ei ole yhdentekevää. Oikean öljyn valinta tuleekin tehdä erityisen tarkasti, samalla kun on osattava seurata huolellisesti ajoneuvon valmistajan määrittämiä öljyvaatimuksia, sillä väärän öljyn tuomat seuraukset voivat koitua kalliiksi. Avuksi kannattaakin valita ammattilainen, jolla on laajasti kokemusta ja tietoa eri moottoreiden sekä vaihteistojen öljyistä ja niiden vaatimien öljyluokituksen osalta.

 

Öljyluokitukset

Mitä tarkoittaa luokitukset täyttävä öljy? Öljykannun etiketissä olet voinut nähdä monenlaista kirjain- ja numeroyhdistelmää, jotka eivät suurimmalle osalle auton käyttäjistä aukea. Nämä yhdistelmät kertovat, että moottoriöljyllä on jokin tietty valmistajan hyväksyntä, tai se täyttää kyseiset vaatimukset ja on vaadittavaa laatutasoa. Silloin öljyä voi käyttää ajoneuvossa, joka vaatii tämän hyväksynnän.

Esimerkiksi Volkswagen Passatin huoltokirjassa voi olla maininta, että autossa pitää käyttää VW 507.00 -hyväksynnän omaavaa öljyä. Jos käytettävästä öljystä löytyy VW 507.00 -luokitus, sitä voi turvallisin mielin käyttää ko. autossa. Luokituksen taakse kätkeytyvät Volkswagenin öljylle asettamat vaatimukset, joihin voivat kuulua esimerkiksi viskositeetti ja sulfaattituhkan määrä.

 

Väärät öljyt autossa

Mitä väärän öljyn käyttö voi moottorille aiheuttaa? Jos autossa on käytetty öljyä, jolla ei ole ajoneuvon valmistajan hyväksyntää, ei voida olla varmoja, että öljy on teknisesti moottoriin sopivaa. Öljy voi muodostaa esimerkiksi liikaa sulfaattituhkaa, joka aiheuttaa hiukkassuodattimen tukkeutumista. Liian paksu öljy taas voi aiheuttaa kasvanutta polttoaineenkulutusta tai öljy itsessään  ei pysty tunkeutumaan voideltaviin kohteisiin. Puutteita voi olla myös lisäaineissa, jotka vaikuttavat kulumisenestoon, jolloin moottorin osat voivat kulua ennenaikaisesti ja seurauksena voi olla pahimmillaan moottorivaurio.

 

Hyvä ja halpa moottoriöljy

Monesti meiltä pyydetään hyvää ja halpaa öljyä, jolloin öljyä pitäisi lisätä kahdesta kannusta. Kalliimmassa öljyssä käytetään laadukkaampia lisäaineita, sen kehitysaika on ollut pidempi ja sen tuotantoprosessissa kuluva aika on halpaa öljyä pidempi. Kalliissa öljyssä voi myös olla reilusti enemmän synteettistä perusöljyä kuin halvassa öljyssä. Nämä kaikki seikat vaikuttavat siihen, että laadukkaamman öljyn hinta nousee korkeammaksi.

Voiko halpaa öljyä kuitenkin käyttää? Totta kai voi, jos se täyttää ajoneuvolle asetetut laatuvaatimukset ja luokitukset. Paremman öljyn hyötyinä halpaan öljyyn verrattuna voivat kuitenkin olla esimerkiksi parempi puhtaanapitokyky, viskositeetin säilyminen paremmin eri lämpötiloissa tai vähäisempi lakkaumien ja lietteen muodostus. Öljy myös menettää ominaisuuksiaan, kun sillä ajetaan pidemmän aikaa. Halvassa öljyssä tämä voi tapahtua kallista öljyä nopeammin.

 

Mitkä ihmeen öljyn lisäaineet?

Öljyihin lisätään tuotantoprosessissa paljon erilaisia lisäaineita, joilla saadaan öljy paremmin sopivaksi käyttökohteeseensa. Lisäaineilla voidaan parantaa esimerkiksi öljyn kykyä säilyttää viskositeettinsa eri lämpötiloissa, sen ominaisuutta sitoa itseensä likaa, vaahtoamisen estymistä tai kykyä sitoa itseensä vettä. Lisäaineet ovat kuitenkin vain yksi pieni osa öljynvalmistuksesta, johon kuuluu paljon erilaisia vaiheita alkaen perusöljyn valinnasta, synteettisen öljyn osuudesta yms.

 

Yleisiä harhaluuloja hyvästä öljystä

Törmäämme usein muutamaan vankasti istuvaan harhaluuloon koskien auton öljyjä. Aiheet liittyvät usein siihen, mikä on paras öljy autoon tai uskomuksiin, joissa halpa öljy on aina yhtä hyvää kuin kalliimpi. Myös öljyn kulutus sekä kuulopuheisiin perustuvat kokemukset eri öljyistä puhututtavat monia. Mutta voiko näiden uskomusten taustalta löytyä totuuden siementä?

 

1. Paras öljy autoon

Mikä on paras öljy autoon? Kysymys johon törmäämme usein ja johon emme osaa suoraan vastata. Vain laboratoriossa tutkimalla voidaan vertailla eri öljyjä ja niiden ominaisuuksia. Hienosta etiketistä, hyvästä brändistä, öljyn väristä tai sormien välissä tunnustelemalla ei voi tunnistaa hyvää öljyä. Parasta öljyä, joka soveltuu kaikkiin moottoreihin ei kuitenkaan ole olemassa. Autoilijalle usein kerrotaan mikä on paras öljy ja tietolähteeksi paljastuu usein kaverin serkku joka ajoi rallia, tuning-lehden foorumi tai mutu-tuntuma, joka ei pohjaudu faktoihin.

Suhtaudu siis varauksella, kun joku kertoo sinulle parasta öljymerkkiä, jota vain ja ainoastaan kannattaa käyttää.  Yhdessä autossa hyvin toimiva öljy voi olla toiseen autoon täysin väärä. Öljyn tuotetiedot lukemalla voi jo jotain öljyn laadusta päätellä, mutta tämä vaatii melko paljon omistautumista alalle ja tietoa öljyistä. Tuotekortista selviävät mm. viskositeetit eri lämpötiloissa, viskositeetti-indeksi, jähmepiste, leimahduspiste ja sulfaattituhkan määrä.

 

2. Halpa öljyn hinta

Valitettavan usein halpa hinta on monelle kuluttajalle hyvän öljyn kriteeri. Usein kuulee myös mainittavan, että jokin öljy on hyvää, koska se pysyy kirkkaana pitkään. Tämä on kuitenkin vain merkki siitä, että öljy ei joko puhdista moottoria tai pysty sitomaan itseensä likaa. Ammattikielellä öljyn dispersantti- ja detergentti-lisäaineet eivät ole hyvällä tasolla.

 

3. Öljyn kulutus

Toinen yleinen ”hyvän öljyn mittari” on se, kuinka paljon moottori kuluttaa öljyä. Paksumpaa öljyä moottori tietenkin kuluttaa vähemmän, mutta oletko koskaan miettinyt ääripäitä? Paksu rasva ei tunkeudu moottorista ulos, mutta ei myöskään voideltaviin kohteisiin. Paljon parempi keino öljynkulutukseen on suorittaa moottorin kemiallinen sisäpuhdistus öljynvaihdon yhteydessä, kuin kokeilla erimerkkisiä öljyjä ja eri viskositeetteja.

 

4. Kokemukset öljystä

Meille on kerrottu vuosien saatossa kaikista öljymerkeistä moneen kertaan, kuinka juuri tämän merkkistä öljyä ei saa laittaa minun autooni missään tapauksessa. Seuraava asiakas taas voi mainita, että hänen moottoriinsa saa laittaa vain ja ainoastaan kyseistä merkkiä. Taustalla on usein sen ”kesämökkinaapuri Raunon” kokemus 80-luvulta, kun moottori leikkasi kiinni juuri kyseisen merkkisellä öljyllä. Todellisuudessa Rauno oli ajanut samoilla öljyillä 30 tkm ja sitä oli kaksi litraa liian vähän.

 

Öljyn valinta

Auton ohjekirjassa on usein maininta, minkä luokituksen täyttävää öljyä ajoneuvossa pitää käyttää. Öljypurkin kyljestä pitää silloin löytyä maininta kyseisestä luokituksesta. Öljynvalmistajien rekisterinumerolla toimivat öljynvalintaoppaat ovat myös hyvä keino etsiä autoon oikeat öljyt.

Luokitukset ovat melkoinen sekamelska myös alan ammattilaisille ja vaativat meiltä jatkuvaa hereilläoloa ja tietojen päivittämistä. Jotkin luokat ylittävät toiset luokat ja ovat taaksepäin korvautuvia. Joihinkin autoihin voi taas jälkeenpäin tulla uusi öljyluokitus, jolla voidaan korjata moottorissa esiintyvää tyypivikaa, kuten LSPI- ilmiötä (low speed pre-ignition, alhaisten kierrosten enneaikainen syttyminen). Jatkuvalla kouluttautumisella pysymme tietoisina öljyalan viimeisimmistä muutoksista.

Paras moottoriöljy autoon on siis se öljy, joka täyttää ajoneuvon laatuvaatimukset ja luokitukset. Suosittelemme käyttämään suurimpien valmistajien öljyjä. Mikäli haluat varmistua öljysi hyvästä laadusta, unohda ne kaikista halvimmat öljyt.

 

Jätä oikean öljyn valinta ammattilaisen huoleksi

Öljypisteellä voit olla varma, että autoosi laitetaan vain luokitusten mukainen öljy. Sinun ei siis tarvitse itse huolehtia autosi öljyvaatimuksesta, vaan voit aina luottaa ammattitaitoomme. Me kouluttaudumme öljyalan tietäjiksi ja pidämme tietomme ajantasalla. Meillä on käytössä useita työkaluja ja tietopankkeja oikean öljyn valintaan. Olet aina tervetullut keskustelemaan kanssamme öljyistä, jos öljynvalinta huolettaa tai muuten kiinnostaa.