18.11.2020

Mitä öljyä autoon kuuluu laittaa?

Öljyllä on väliä. Reilu vuosikymmen takaperin riitti, kun autokorjaamolla oli moottoriöljyjä muutamaa eri laatua tai viskositeettia saatavilla. Tänä päivänä moottoriöljy on lähes mallikohtainen varaosa. Öljyjä pitää olla useita kymmeniä erilaisia, jotta moottoreiden erilaiset tekniset ratkaisut saavat oikeanlaista voitelua eivätkä pakokaasujen jälkikäsittelylaitteet vahingoitu. Öljypisteellä käytetään yhden tavallisen työpäivän aikana noin 30 erilaista moottoriöljyä ja yli 20 erilaista voimansiirtoon tarkoitettua öljyä. Siis yhden päivän aikana. Öljyn valinnassa onkin oltava todella tarkkana ja seurattava tarkoin ajoneuvon valmistajan määrittämiä öljyvaatimuksia.
Alt

Öljyluokitukset

Mitä tarkoittaa luokitukset täyttävä öljy? Öljykannun etiketissä olet voinut nähdä monenlaista kirjain- ja numeroyhdistelmää, jotka eivät suurimmalle osalle auton käyttäjistä aukea. Nämä yhdistelmät kertovat, että moottoriöljyllä on jokin tietty valmistajan hyväksyntä, tai se täyttää kyseiset vaatimukset ja on vaadittavaa laatutasoa. Silloin öljyä voi käyttää ajoneuvossa, joka vaatii tämän hyväksynnän.

Esimerkiksi Volkswagen Passatin huoltokirjassa voi olla maininta, että autossa pitää käyttää VW 507.00 -hyväksynnän omaavaa öljyä. Jos käytettävästä öljystä löytyy VW 507.00 -luokitus, sitä voi turvallisin mielin käyttää ko. autossa. Luokituksen taakse kätkeytyvät Volkswagenin öljylle asettamat vaatimukset, joihin voivat kuulua esimerkiksi viskositeetti ja sulfaattituhkan määrä.

Väärät öljyt autossa

Mitä väärän öljyn käyttö voi moottorille aiheuttaa? Jos autossa on käytetty öljyä, jolla ei ole ajoneuvon valmistajan hyväksyntää, ei voida olla varmoja, että öljy on teknisesti moottoriin sopivaa. Öljy voi muodostaa esimerkiksi liikaa sulfaattituhkaa, joka aiheuttaa hiukkassuodattimen tukkeutumista. Liian paksu öljy taas voi aiheuttaa kasvanutta polttoaineenkulutusta tai öljy itsessään  ei pysty tunkeutumaan voideltaviin kohteisiin. Puutteita voi olla myös lisäaineissa, jotka vaikuttavat kulumisenestoon, jolloin moottorin osat voivat kulua ennenaikaisesti ja seurauksena voi olla pahimmillaan moottorivaurio.

Hyvä ja halpa moottoriöljy

Monesti meiltä pyydetään hyvää ja halpaa öljyä, jolloin öljyä pitäisi lisätä kahdesta kannusta. Kalliimmassa öljyssä käytetään laadukkaampia lisäaineita, sen kehitysaika on ollut pidempi ja sen tuotantoprosessissa kuluva aika on halpaa öljyä pidempi. Kalliissa öljyssä voi myös olla reilusti enemmän synteettistä perusöljyä kuin halvassa öljyssä. Nämä kaikki seikat vaikuttavat siihen, että laadukkaamman öljyn hinta nousee korkeammaksi.

Voiko halpaa öljyä kuitenkin käyttää? Totta kai voi, jos se täyttää ajoneuvolle asetetut laatuvaatimukset ja luokitukset. Paremman öljyn hyötyinä halpaan öljyyn verrattuna voivat kuitenkin olla esimerkiksi parempi puhtaanapitokyky, viskositeetin säilyminen paremmin eri lämpötiloissa tai vähäisempi lakkaumien ja lietteen muodostus. Öljy myös menettää ominaisuuksiaan, kun sillä ajetaan pidemmän aikaa. Halvassa öljyssä tämä voi tapahtua kallista öljyä nopeammin.

Mitkä ihmeen öljyn lisäaineet?

Öljyihin lisätään tuotantoprosessissa paljon erilaisia lisäaineita, joilla saadaan öljy paremmin sopivaksi käyttökohteeseensa. Lisäaineilla voidaan parantaa esimerkiksi öljyn kykyä säilyttää viskositeettinsa eri lämpötiloissa, sen ominaisuutta sitoa itseensä likaa, vaahtoamisen estymistä tai kykyä sitoa itseensä vettä. Lisäaineet ovat kuitenkin vain yksi pieni osa öljynvalmistuksesta, johon kuuluu paljon erilaisia vaiheita alkaen perusöljyn valinnasta, synteettisen öljyn osuudesta yms.

Yleisiä harhaluuloja hyvästä öljystä

Mikä on paras öljy? Kysymys johon törmäämme usein ja johon emme osaa suoraan vastata. Vain laboratoriossa tutkimalla voidaan vertailla eri öljyjä ja niiden ominaisuuksia. Hienosta etiketistä, hyvästä brändistä, öljyn väristä tai sormien välissä tunnustelemalla ei voi tunnistaa hyvää öljyä. Parasta öljyä, joka soveltuu kaikkiin moottoreihin ei kuitenkaan ole olemassa. Autoilijalle usein kerrotaan mikä on paras öljy ja tietolähteeksi paljastuu usein kaverin serkku joka ajoi rallia, tuning-lehden foorumi tai mutu-tuntuma, joka ei pohjaudu faktoihin.

Suhtaudu siis varauksella, kun joku kertoo sinulle parasta öljymerkkiä, jota vain ja ainoastaan kannattaa käyttää.  Yhdessä autossa hyvin toimiva öljy voi olla toiseen autoon täysin väärä. Öljyn tuotetiedot lukemalla voi jo jotain öljyn laadusta päätellä, mutta tämä vaatii melko paljon omistautumista alalle ja tietoa öljyistä. Tuotekortista selviävät mm. viskositeetit eri lämpötiloissa, viskositeetti-indeksi, jähmepiste, leimahduspiste ja sulfaattituhkan määrä.

Valitettavan usein halpa hinta on monelle kuluttajalle hyvän öljyn kriteeri. Usein kuulee myös mainittavan, että jokin öljy on hyvää, koska se pysyy kirkkaana pitkään. Tämä on kuitenkin vain merkki siitä, että öljy ei joko puhdista moottoria tai pysty sitomaan itseensä likaa. Ammatikielellä öljyn dispersantti- ja detergentti-lisäaineet eivät ole hyvällä tasolla.

Toinen yleinen ”hyvän öljyn mittari” on se, kuinka paljon moottori kuluttaa öljyä. Paksumpaa öljyä moottori tietenkin kuluttaa vähemmän, mutta oletko koskaan miettinyt ääripäitä? Paksu rasva ei tunkeudu moottorista ulos, mutta ei myöskään voideltaviin kohteisiin. Paljon parempi keino öljynkulutukseen on suorittaa moottorin kemiallinen sisäpuhdistus öljynvaihdon yhteydessä, kuin kokeilla erimerkkisiä öljyjä ja eri viskositeetteja.

Meille on kerrottu vuosien saatossa kaikista öljymerkeistä moneen kertaan, kuinka juuri tämän merkkistä öljyä ei saa laittaa minun autooni missään tapauksessa. Seuraava asiakas taas voi mainita, että hänen moottoriinsa saa laittaa vain ja ainoastaan kyseistä merkkiä. Taustalla on usein sen ”kesämökkinaapuri Raunon” kokemus 80-luvulta, kun moottori leikkasi kiinni juuri kyseisen merkkisellä öljyllä. Todellisuudessa Rauno oli ajanut samoilla öljyillä 30 tkm ja sitä oli kaksi litraa liian vähän.

Öljyn valinta

Auton ohjekirjassa on usein maininta, minkä luokituksen täyttävää öljyä ajoneuvossa pitää käyttää. Öljypurkin kyljestä pitää silloin löytyä maininta kyseisestä luokituksesta. Öljynvalmistajien rekisterinumerolla toimivat öljynvalintaoppaat ovat myös hyvä keino etsiä autoon oikeat öljyt.

Luokitukset ovat melkoinen sekamelska myös alan ammattilaisille ja vaativat meiltä jatkuvaa hereilläoloa ja tietojen päivittämistä. Jotkin luokat ylittävät toiset luokat ja ovat taaksepäin korvautuvia. Joihinkin autoihin voi taas jälkeenpäin tulla uusi öljyluokitus, jolla voidaan korjata moottorissa esiintyvää tyypivikaa, kuten LSPI- ilmiötä (low speed pre-ignition, alhaisten kierrosten enneaikainen syttyminen). Jatkuvalla kouluttautumisella pysymme tietoisina öljyalan viimeisimmistä muutoksista.

Paras moottoriöljy autoon on siis se öljy, joka täyttää ajoneuvon laatuvaatimukset ja luokitukset. Suosittelemme käyttämään suurimpien valmistajien öljyjä. Mikäli haluat varmistua öljysi hyvästä laadusta, unohda ne kaikista halvimmat öljyt.

Öljypisteellä voit olla varma, että autoosi laitetaan vain luokitusten mukainen öljy. Sinun ei siis tarvitse itse huolehtia autosi öljyvaatimuksesta, vaan voit aina luottaa ammattitaitoomme. Me kouluttaudumme öljyalan tietäjiksi ja pidämme tietomme ajantasalla. Meillä on käytössä useita työkaluja ja tietopankkeja oikean öljyn valintaan. Olet aina tervetullut keskustelemaan kanssamme öljyistä, jos öljynvalinta huolettaa tai muuten kiinnostaa.