Usein kysytyt kysymykset

Öljynvaihto

Tarvitseeko minun varata aika moottoriöljynvaihtoon?

Ei tarvitse! Teemme öljynvaihtoja ilman ajanvarausta kun vain kurvaat paikalle. Öljynvaihtoon meillä pääsee pääsääntöisesti heti tai ruuhka-aikoina pienen jonotuksen jälkeen. Kovina ruuhka-aikoina jonotusaika voi olla pidempi (yli 20 minuuttia.) Ilmoittautuessasi asentajat osaavat kertoa summittaisen aika-arvion huoltoon pääsemisestä.

 

Halutessasi voit kuitenkin varata öljynvaihtoon ajan ja varmistaa ettei sinun tarvitse jonottaa vuoroasi.

Isommat huollot, kuten määräaikaishuollot, vuosihuollot, automaattivaihteistojen öljynvaihdot ja jarruremontit tarvitsevat aina ajanvarauksen.

Pitääkö minun tietää jotakin autostani tai öljyistä saapuessani huoltoon?

Ei tarvitse! Älä suotta jännitä jos tietämyksesi autoista rajoittuu sen ajamiseen. Asentajamme saattavat kysyä mitä öljyä olet käyttänyt autossasi tai tiedätkö onko raitisilmasuodatinta vaihdettu koska viimeksi. Näihin sinun ei kuitenkaan tarvitse osata sanoa mitään, sillä asentajamme tietävät mikä on oikea ja  vaatimusten mukainen öljy autoosi ja osaavat kertoa eri vaihtoehdoista. Voimme myös tarkistaa veloituksetta suodattimien vaihtotarpeen tai muita nestepintoja. Meillä ei tarvitse hävetä tietämättömyyttä sillä asentajamme mielellään jakavat tietämystään ja opastavat tarvittaessa.

 

Joissakin pisteissä asiakkaat ajavat auton itse nosturille asentajan käsimerkkejä noudattaen, jos tämä tuntuu vieraalta niin pyydettäessä asentajamme hoitavat senkin puolestasi.

Autossani on sähköinen huoltokirja, saanko teiltä siihen huoltomerkinnät?

Tällä hetkellä pystymme tekemään sähköiseen huoltokirjaan merkinnät Audin, Skodan, Seatin, Volkswagenin, Mazdan, Mercedes-Benzin ja BMW:n huoltokirjoihin. Päivitämme palvelua koko ajan ja merkkejä tulee koko ajan lisää.

Kuinka usein moottoriöljyt pitää vaihtaa?

Riippuen moottoriöljytyypistä. Pääsääntöisesti Suomen olosuhteissa 10-20tkm välein tai vähintään kerran vuodessa. Suomen olosuhteet ovat erittäin haastavat moottoriöljyille lämpötilojen vaihdellessa -35 celsiuksesta +35 celsiukseen. Pitkät huoltovälit +30tkm ovat auton pitkän eliniän kannalta vahingollisia ja eivät ole suunniteltu raskaisiin olosuhteisiin joihin Suomen ilmasto lukeutuu. Huoltokirjoista usein löytyy maininta raskaissa olosuhteissa huoltovälin puolittamisesta.

Viitteellinen ohjeistus:

5W-40 10tkm/1vuosi

0W-40/5W-30  max.15tkm/1 vuosi

5W-30 longlife max.20tkm/1 vuosi

Autoni kuluttaa paljon öljyä, pitääkö minun käyttää paksumpaa öljyä?

Paksumpaan öljyyn vaihtaminen ei pääsääntöisesti ole oikea ratkaisu. Moottori on usein suunniteltu toimimaan tietyn viskositeetin öljyllä, tietyllä lämpötila-alueella. Viskositeetiltään paksumpaa öljyä voidaan käyttää niin kauan kuin se vielä täyttää auton vaatimukset viskositeetin ja luokituksen osalta ja on soveltuva käyttölämpötiloihin. Mikäli mennään suosituksia paksumpiin öljyihin, ongelmana voi olla puutteellinen voitelu kylmissä olosuhteissa, jolloin öljy ei tavoita kaikkia voideltavia kohteita ja aiheuttaa ennenaikaista kulumista moottorin osissa, joka johtaa lopulta moottorivaurioon.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että pienempi haitta on lisätä hieman useammin notkeampaa öljyä kuin antaa moottorin rikkoontua liian paksun öljyn aiheuttaman puutteellisen voitelun takia.

 

Moottorin öljynkulutus johtuu usein karstasta männänrenkaissa, joka on saanut ne ”liimaantumaan” ja näin ollen öljyä pääsee männänrenkaiden ohi palotilaan. Suosittelemme paljon öljyä kuluttaviin moottoreihin moottorin sisäpesua kemiallisesti, joka irroittaa karstaa ja saa männänrenkaat taas liikkumaan ja hillitsemään öljynkulutusta.  Moottorin kemiallinen sisäpesu tehdään öljynvaihdon yhteydessä ja sen hinta on 40€ (sisältäen pesutyön ja puhdistuskemikaalin.)

Suodattimet

Kuinka usein autooni tarvitsee vaihtaa raitisilmasuodatin? (suodattaa ohjaamoon tulevaa ilmaa)

Raitisilmasuodattimen vaihtosuositus on kerran vuodessa. Likaantuneen raitisilmasuodattimen tunnistaa helposti ohjaamoon tulevasta tunkkaisesta hajusta tai esimerkiksi huurtuvasta tuulilasista.

Allergikot HUOM! Likaantunut raitisilmasuodatin voi helposti homehtua ja aiheuttaa oireita autoilijalle. Meiltä löytyy moneen autoon myös aktiivihiilisuodatin, jonka suodatuskyky on tavallista paperisuodatinta parempi, estää homeen kasvua suodattimen pinnalle ja puhdistaa myös kaasumaisia epäpuhtauksia.

-Ilmansuodatin (suodattaa moottorille menevää ilmaa) Tärkein auton suodattimista!

Ilmansuodattimen vaihtoväli on yleensä hieman pidempi kuin raitisilmasuodattimen, tähän vaikuttaa paljon käyttöolosuhteet, hiekkaisilla teillä paljon ajavan suodatin voi olla tarpeen vaihtaa jopa pariin kertaan vuodessa kun toiselle voi riittää vain joka toinen vuosi. Tarkistamme ilmansuodattimen kunnon pyydettäessä veloituksetta!  Likaantunut ilmansuodatin voi aiheuttaa esimerkiksi, kasvavaa polttoaineen kulutusta, huonoa tyhjäkäyntiä, huonot päästöarvot ja turbon- tai ilmamassamittarin rikkoutumisen.

-Polttoainesuodatin

Dieseleissä suositus vaihtaa polttoainesuodatin on joka vuosi! Suodattimen vaihto kannattaa ajoittaa syksyyn ennen ensimmäisen pakkasjakson alkamista. Huonokuntoinen polttoainesuodatin on yksi yleisimmistä hyytymistä aiheuttavista vioista (akun ohella) talven kovien pakkasten aikana. Mikäli polttoainejärjestelmä on päässyt pahasti likaantumaan ja vettä kertymään järjestelmään suosittelemme tankkiin lisättävää polttoainejärjestelmän puhdistuskemikaalia, joka tappaa tankista diesel-bakteerin, poistaa epäpuhtaudet polttoainelinjasta, puhdistaa suuttimet ja palotilan.

 

Bensiiniautoissa vaihtovälisuositus on noin 3-4 vuoden välein.  Kaikissa nykyaikaisissa bensiinautoissa ei välttämättä enää löydy vaihdettavaa polttoainesuodatinta, tällöin suosittelemme lisäämään polttoaineen sekaan puhdistuskemikaalin, joka puhdistaa tankin sisällä olevan sihdin, poistaa veden järjestelmästä sekä poistaa karstaa imukanavista, palotilasta, suuttimista ja pakokaasun jälkikäsittelylaitteista. HUOM! Osassa autoja bensiinisuodatin sijaitsee auton alla takaosassa ja on näin ollen erittäin altis ruostumiselle ja matka voi helposti katketa suodattimen puhkiruostumiseen ja polttoainevuotoon.

Muut asiat

Pitääkö autoni ilmastointi huoltaa vaikka se toimii?

Ilmastointi pitää huoltaa 2-3 vuoden välein. Vaikka ilmastointi on suljettu järjestelmä, niin kylmäainetta pääsee poistumaan järjestelmästä. Kylmäainevajaus johtaa siihen, että kompressori käy tiheämmin,  jäähdytysteho heikkenee, polttoaineen kulutus kasvaa ja liian tyhjä järjestelmä voi rikkoa kompressorin. Myös kosteutta pääsee ajan saatossa kertymään järjestelmään, joka saadaan huollossa poistettua. Kosteus syövyttää järjestelmää sisältä päin.

Valtaosa ilmastointihuoltoihin tulevista saapuu huoltoon liian myöhään, kun järjestelmä on jo lakannut toimimasta. Toimimattomasta ilmastoinnista on usein joko kompressori hajonnut, järjestelmään on syöpynyt reikä tai muu ilmastoinnin osa hajonnut, jotka olisi pystytty estämään määräajoin suoritetulla huollolla. Kärjistettynä esimerkkinä voidaan todeta, että moottoriöljytkin on hyvä vaihtaa ennen moottorin rikkoontumista.

HUOM! Ilmastointihuolto ei kuulu auton määräaikaishuolto-ohjelmaan, vaan se on auton omistajan tilattava lisätyönä.

Miksi jarrunesteet pitää vaihtaa ja kuinka usein ne on hyvä vaihtaa?

Jarruneste on hygroskooppinen neste eli se kerää itseensä kosteutta. Kosteus taas laskee jarrunesteen kiehumispistettä ja pahimmillaan nesteen kiehuminen aiheuttaa jarrujen häviämisen äkkijarrutustilanteessa. Kosteus jarrunesteen seassa myös ruostuttaa sisältäpäin jarrujärjestelmää ja aiheuttaa ajan saatossa kalliita korjauksia. Meiltä löytyvät jarrunestemittarit joilla voimme pyydettäessä ilmaiseksi tarkistaa jarrunesteen kosteuspitoisuuden. Jarruneste on hyvä uusia noin 2-3 vuoden välein. Jarrunesteiden vaihto 45€ (sisältäen työt ja uuden jarrunesteen) Varaa aika jarrunesteen vaihdolle tästä!

Copyright © Öljypiste 2018. All Rights Reserved.

Verkkosivusto atFlow Oy