Minun autooni ei tarvitse vaihtaa vaihteistoöljyjä

Vaihteistoöljynvaihtoa pidetään usein turhana, vaikka todellisuudessa se on yksi tärkeimmistä huolloista. Mutta miksi ja kuinka usein se tulisi suorittaa?
Öljynvaihto ei ole turhaa tai rahastusta, vaan sen avulla voit huolehtia autosi kunnosta.

Vaihteistoöljynvaihto on turhaa. Rahastusta. Ei kuulu huolto-ohjelmaan. Hyvin se vielä toimii. Vaihteistoöljyt ovat elinikäiset.

Elinikäiset? Mikä on elinikä? Mihin elinikä loppuu? Vaihteiston rikkoutumiseen? Onko miljoonan ajettu taksimersu vielä elinikäinen? Onko auton takuu elinikäinen? Meneekö 200 tkm. ajetussa autossa vaihteiston rikkoutuminen vielä takuuseen?

 

Vaihteistoöljy kuluu ja heikentyy ajan saatossa

Voimansiirron osien tehokkaasta voitelusta huolimatta mekaanista kulumaa syntyy joka tapauksessa vaihteiston liikkuviin osiin. Pinnoista irroneet metallihiukkaset kulkeutuvat öljyn mukana heikentäen voitelua, kuluttaen lisää pintoja, irroittaen uusia metallihiukkasia. Oravanpyörä on valmis.

Vaihteisto altistuu erityisesti Suomessa todella suurille lämpötilavaihteluille. Vaihteistoöljy kuumenee käytössä ja jäähtyy seisonnassa. Vaihteiston sisällä tapahtuu kondensoitumista ja vettä pääsee vaihteistoöljyn sekaan. Vesi vanhin voitehista, vaan vaihteiston voitelussa sitä ei kaivata.

Öljy itsessään joutuu kovalle rasitukselle ja siihen valmistuksessa lisätyt, vaihteiston toiminnan kannalta elintärkeät lisäaineet alkavat kulua. Kuluneet lisäaineet voivat erottua öljystä lietteeksi ja estää öljyn kulkeutumisen voideltaviin kohteisiin.

Öljyn hapettuminen on ilmiö, joka korostuu, mitä kovemmalle rasitukselle vaihteisto joutuu. Esimerkiksi perävaunun vetäminen rasittaa vaihteistoa, nostaa vaihteiston lämpötilaa ja nopeuttaa öljyn hapettumista. Hapettunut öljy syövyttää vaihteiston sisäpuolisia metallipintoja. Osuessaan kuumaan metallipintaan hapettunut öljy muodostaa siihen lakkamaisen pinnan, joka pienentää vaihteiston välyksiä, joka nostaa edelleen vaihteiston lämpötilaa. Lämpötilan nousu taas edelleen kiihdyttää öljyn hapettumista. Taas on oravanpyörä valmis.

Vaihteiston öljynvaihdossa saadaan poistettua huonokuntoinen öljy, joka on sitonut itseensä metallihiukkasia, siinä on vettä, sen lisäaineet ovat tuhoutuneet ja öljy on niin hapettunutta, että se syövyttää vaihteiston lyijypitoisia metalleja.

 

Kuinka usein vaihteistoöljyn vaihto pitää suorittaa?

Hyvä vaihteistoöljyn vaihtoväli on n.60-100tkm. Raskaalla käytöllä olevan auton, jolla esimerkiksi hinataan paljon perävaunua, traileria, asuntovaunua, hevoskärryä, venettä tmv. vaihtoväli kannattaa pitää lyhyempänä.

Jos vaihteenvaihdossa on alkanut ilmenemään ongelmia, kuten huonot vaihteenvaihdot, jäykkä tuntuma tai koventuntut ääni, on syytä suorittaa vaihteistoöljynvaihto mahdollisimman pian.

Meiltä on saatavilla myös vaihteistoöljyn sekaan huoltokemikaali, jolla öljyn ominaisuuksia saadaan parannettua. Huoltokemikaali muodostaa laatikon sisäpinnoille kulumista ja kitkaa pienentävän kerroksen, joka takaa pehmeämmät vaihteenvaihdot ja hiljaisemman toimintaäänen. Kemikaali pitää myös tiivisteet ja o-renkaat pehmeinä ja kimmoisina sekä auttaa ehkäisemään vaihteistoöljyn hapettumista.

 

Vaihteiston öljynvaihto on vakuuttamista tulevaisuuteen

Manuaalivaihteisen auton vaihteistoöljyn vaihtokustannukset voivat olla 10 vuoden aikana (20 000km/vuosi) vain n.150€ Maksaisitko kuukaudessa 1,25€:n hintaista vakuutusta siitä, että vaihteistosi ei rikkoutuisi huonon huollon takia? Vai otatko riskin, säästät kahvikupin verran rahaa joka kuukausi ja toivot, että juuri sinun vaihteistosi ei rikkoudu. Rikkoutuneiden vaihteistojen korjauskustannukset nousevat jopa tuhansiin euroihin.