Huono auton akku aiheuttaa päänvaivaa

Akku on käytännössä auton sydän – huono akku tekee autostasi puolikuntoisen. Miten valita paras akku autoosi ja millä tavoin voit itse vaikuttaa akun käyttöikään. Lue aiheesta lisää!
Alt

Pakkasaamu eikä auto käynnisty. Harmaita hiuksia aiheuttava klassikko, josta voisi jo luopua. Vikakoodeja, varoitusvaloja, vaihdettuja osia ja mystinen vika vain jatkaa olemassaoloaan. Hetkeksi tuntuu kuin vika poistuisi, mutta se onkin vain siirtynyt uuteen paikkaan. Auto on kuin kirottu. Syypää löytyy lähes aina auton akusta, mutta voiko huono akku oireilla myös muilla tavoin?

Monesti hiipunut akku aiheuttaa päänvaivaa aiheuttamalla ongelmia auton sähköjärjestelmän eri osa-alueisiin, vaikka todellisuudessa jokin toimiva komponentti antaa vikakoodia vain huonon akun takia. Verrannollisesti akku onkin kuin yksi elin ihmisen elimistössä. Laiskasti lyövä sydän aiheuttaa ongelmia muillekin elimille, jotka muuten ovat terveitä.

Mistä johtuu, kun auton akku ei lataudu?

Jos auton akku ei lataudu, yleisimmin vika ei johdu akusta vaan auton latausjärjestelmästä, joka ei toimi oikein. Rikkoutunut laturi ei enää syötä virtaa akkuun ja siksi akku tyhjenee käytössä. Täyteen ladattu akku kestää hetken, mutta tyhjenee taas käytössä. Syynä voi olla esimerkiksi rikkoutunut laturin jännitteensäädin, joka syöttää akulle liikaa virtaa ja aiheuttaa näin akun rikkoutumisen. Mikäli hiljattain vaihdettu akku rikkoutuu nopeasti vaihdon jälkeen, on syytä tarkistaa latausjännite ennen uuden akun vaihtamista.

Akku voi olla myös rikkoutunut niin, ettei se enää pysty ottamaan virtaa vastaan eikä näin ollen lataudu. Yhtälailla huonokuntoinen akku voi rikkoa laturin, joten laturin vaihdon yhteydessä on tärkeää tarkistaa myös akun kunto.

Joskus auton akku tyhjenee kuin itsestään

Jos auton akku tyhjenee nopeasti auton ollessa parkissa, kannattaa ensin sulkea pois kaikki helposti havainnoitavat syyt, kuten päälle jääneet ajovalot, sisävalot tai radio. Valoisana aikana valojen päälle jäämistä voi olla vaikea havaita – päälle jääneet valot purkavat nopeasti akun varauksen seisonnan aikana. 

Pohjoisissa olosuhteissa yksi auton akun tyhjentymisen yleisimmistä syistä on polttoainekäyttöinen lisälämmitin. ”Webasto” tai ”Eberi” (Ebersprächer) imaisee akusta paljon virtaa eikä lyhyt ajomatka ehdi lataamaan akkuun täyttä varausta. Auton akun varaus jää näin pikkuhiljaa koko ajan pienemmäksi ja lopulta auto ei enää jaksa käynnistyä. Nykyautoista monet ovat onneksi usein varustettu tunnistimilla, jotka pudottavat sähkölaitteita pois käytöstä, kun akun varaus on liian alhainen. Tällöin auto ei esimerkiksi käynnistä polttoainekäyttöistä lisälämmitintä liian alhaisen akun varauksen takia. 

Jos loogista syytä ei löydy, kannattaa vikaa etsiä auton sähköjärjestelmästä, jossa jokin komponentti voi vikaantuessaan purkaa akun varausta. Usein vika on vaikea löytää, koska auto voi muuten toimia täysin normaalisti. Apua saat auton sähköjärjestelmien korjauksiin erikoistuneilta liikkeiltä, jotka mittaavat ohivuotoa ja pystyvät diagnostiikkalaitteidensa avulla etsimään syypään akun varauksen purkajalle.

Auton akun merkinnät

Auton akussa on useita oleellisia merkintöjä, jotka on syytä huomioida uutta akkua hankkiessa. Oikean akun löytämiseen täytyy ainakin tietää akun jännite (V), ampeerituntimerkintä (Ah) sekä akkutyyppi (AGM tai EFB). Myös akun kylmäkäynnistysvirta (CCA) on hyvä tarkistaa. Mitä suurempi luku, sitä paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet akulla ovat.

Tarkista auton akun jännite ja ampeerituntimerkintä akkukaupoilla 

Kaikissa henkilöautoissa on käytössä 12 voltin järjestelmät, joten akun pitää olla luonnollisesti 12 V akku. Jännitteen lisäksi tulee tarkistaa akun kapasiteetista kertova ampeerituntimerkintä (Ah).  Ampeerituntiluvun on oltava vähintään yhtä suuri kuin vanhassa akussa. Isommista ampeeritunneista ei ole haittaa, mutta ampeerituntien kasvaessa pitää huomioida, että akun ulkomitat usein kasvavat ampeerituntien mukana ja näin ollen akun kotelon paikka voi käydä ahtaaksi. 

Valitse myös auton akun tyyppi oikein 

Auton akkuja on useita eri merkkejä ja tyyppejä. Akun tyypin on oltava kyseiseen autoon oikeanlainen. Esimerkiksi start-stop -järjestelmillä varustetut autot käyttävät pääasiassa AGM tai EFB -akkuja, jotka kestävät perinteisiä akkuja enemmän syväpurkauksia. Tällaisen akun tilalle tulee vaihtaa samantyyppinen akku. Perinteisen akun tilalle voi kuitenkin vaihtaa arvokkaamman, mutta myös ominaisuuksiltaan paremman,  AGM tai EFB-akun. Mikäli olet epävarma millainen akku sopii autoosi, kysy lisätietoja Öljypisteen ammattilaisilta. 

Kauanko akun tulisi kestää eli mikä on auton akun käyttöikä? 

Auton akun käyttöikä riippuu pitkälti akun käytöstä ja huollosta, mutta keskimäärin akun ikä on noin 5 vuotta. Pitkään käyttämättömänä ollut tai paljon syväpurkauksia kokenut akku voi menettää kapasiteettinsa nopeastikin. Heikentynyt akku alkaa usein oireilemaan jo ennakoivasti vaivalloisella starttaamisella, jolloin on jo syytä mittauttaa akun kunto ja vaihtaa akku uuteen tarvittaessa. Välttyäkseen harmailta hiuksilta, kannattaa akun vaihto suorittaa ennen kuin auto ensimmäisen kerran jää käynnistymättä pakkasaamuna.

Sen, onko auton akun käyttöikä tullut tiensä päähän, voi tarkistaa akkujen vaihtoon erikoistuneessa huoltoliikkeessä. Heiltä löytyy oikeanlaiseen testaukseen tarkoitetut akkutesterit. Tavallisella yleismittarilla pystyy tarkistamaan akun jännitteen, jonka tulisi olla täydessä akussa yli 12,5 volttia. Latauksen toimiessa oikein, tulisi käynnissä olevan auton jännitteen olla 13,5-14,5 volttia. Yleismittarilla ei kuitenkaan pysty mittaamaan akun kuntoa, vaan se kertoo ainoastaan akun sen hetkisen varauksen.

Akun kunto olisikin hyvä mittauttaa kerran vuodessa, tai ainakin ennen talven tuloa, jotta vältytään ikäviltä ongelmilta pakkasjaksojen alkaessa. Öljypisteen vuosihuoltoon kuuluu automaattisesti aina akun kunnon mittaus, jolloin voi arvioida myös jäljellä olevan akun käyttöiän. Akun mittaus voidaan myös tehdä veloituksetta jokaisen huollon tai öljynvaihdon yhteydessä asiakkaan pyynnöstä. 

Mistä tietää mikä on paras auton akku? 

Kun mietit mikä olisi paras auton akku sinulle, kannattaa tutustua akun merkintöihin ja tehdä vertailu akkujen kesken tarkoin. Kylmäkäynnistysarvo, syväpurkausominaisuudet, tärinänkesto tai varakapasiteetti ovat akun ominaisuuksia, jotka voivat tehdä toisesta akusta toista paremman. Paraskaan akku ei ole ikuinen, mutta oikein käyttökohteen mukaan valittu akku voi olla pitkässä juoksussa selkeästi edullisin ratkaisu, vaikka akun hankintahinta olisikin hieman korkeampi.

Öljypiste käyttää pääsääntöisesti Exiden akkuja, joka on yksi maailman johtavista ajoneuvoakkujen valmistajista, sen historian ulottuessa peräti vuoteen 1888 asti. Exiden laaja akkuvalikoima tarjoaa usein muutaman vaihtoehdon, josta autoilijalle sopivin akku voidaan valita tarpeen ja käytön mukaan.

Löydä oikea auton akku rekisterinumerolla 

Oikeaa akkua autoon voi etsiä akkuvalmistajien sivuilta löytyvien rekisterinumerohakujen avulla, tai kysyä apua akunvaihtoon erikoistuneelta huoltoliikkeeltä tai varaosakauppiaalta. Rekisterinumerohaut antavat usein muutaman vaihtoehdon, joiden ominaisuuksia vertaillessa voi löytää omaan käyttöön parhaiten soveltuvan akun. Mikäli oma kiinnostus ja mielenkiinto ei riitä akkujen vertailuun, niin asiantunteva huolto- tai varaosaliike osaa kertoa akkujen eroista ja suositella autoilijalle sopivaa akkua. Akkua ei pidä ostaa ilman asiantuntemusta, sillä vääränlaisen akun käyttö voi olla todella vahingollista autolle ja rikkoa elektroniikkajärjestelmää tai aiheuttaa muita ongelmia auton toimintaan. 

Akku on ongelmajätettä – hoida auton akun kierrätys oikein

Vanhat auton akut ovat aina ongelmajätettä ja ne tulee toimittaa asianmukaisesti kierrätykseen. Auton akut saa viedä kierrätykseen veloituksetta. 

Öljypiste säilyttää vaihtamansa vanhat akut asianmukaisesti säilytyslaatikoissa, josta ne toimitetaan myöhemmin kierrätykseen. Mikäli nurkkiin on jäänyt pyörimään vanhoja auton akkuja, voit tuoda ne myös Öljypisteelle – me hoidamme akut eteenpäin kierrätykseen.

Auton akun vaihto

Auton akun vaihto on nykyaikaisissa paljon elektroniikkaa sisältävissä autoissa erikoistyö ja siksi se on syytä jättää ammattilaisen tehtäväksi. Auton akut vaativat yhä useammin myös koodausta auton järjestelmään diagnoositesterillä. Osaamaton akun vaihtaja voi saada aikaan jopa tuhansien eurojen vahingot suorittamalla akun vaihdon väärin. Täältä voit lukea lisää akun vaihdosta, siihen liittyvistä riskeistä ja huomioitavista seikoista. 

Kun auton akku alkaa reistailemaan, ota yhteyttä lähimpään Öljypisteeseen, me autamme sinua kaikissa auton akkuihin liittyvissä asioissa. Voit myös varata ajan akun vaihtoon suoraan täältä