Auton lämmitys – miksi se on niin tärkeää?

Onko auton käynnistämisessä kylmällä mitään huomioitavaa vai käännetäänkö avaimesta perinteisesti vain myötäpäivään ja toivotaan parasta?
auton_lämmitys

Lue blogista millaisia seikkoja on syytä huomioida talvella ennen avaimen kääntämistä starttausasentoon.

Auton esilämmitys säästää moottoria 

Paukkuvat pakkaset ovat auton moottorille aina pieni lisähaaste – etenkin, jos pakkanen laskee 10 – 20 astetta nollan alapuolelle. Autolle onkin huomattavasti lempeämpää, jos moottori ehtii lämmetä hetken aikaa ennen itse käynnistystä. Auton moottoria ja sisätiloja on mahdollista lämmittää etukäteen moninkin erilaisin keinoin. Esilämmittäminen ei ole hätävarjelun liioittelua, vaan hyvää moottorin huolenpitoa ja lisää lämmitetty auto myös matkustusmukavuutta. Millaisin keinoin auton lämmitys sitten kannattaa hoitaa? 

Moottorilämmitin pelastaa talviaamusi 

Lohkolämmitin on muodostunut yleisnimitykseksi kaikille moottorilämmittimille, joissa auto kytketään pistokkeella verkkovirtaan ja moottoria esilämmitetään sen voimalla. Käytännössä autoilija ei välttämättä edes tiedä autonsa moottorin lämmitintyyppiä, sillä kaikissa lämmittimissä auton keulalle on tuotu samannäköinen pistoke. Nämä erityyppiset lämmittimet auttavat moottoria saavuttamaan nopeammin oikean käyntilämpötilan. Lohkolämmitin-nimitys jakautuu kuitenkin teknisesti kolmeen päätyyppiin:  

Lohkolämmitin 

Lohkolämmitin on moottorilohkon vesitilaan asennettu vastus, joka lämmittää moottorin jäähdytysnestettä. Tätä kautta lämpö johtuu moottorin eri osiin.  

Moottorin lohkon kylkeen tuleva lohkolämmitin oli vanhoissa autoissa yleisin lämmitinmuoto, mutta sitä ei teknisesti ole enää mahdollista asentaa moneenkaan uuteen autoon.  

Letkulämmitin 

Letkulämmitin lämmittää niin ikään nestettä, mutta on kytketty jäähdytysnesteletkujen väliin. Letkulämmittimistä on saatavilla myös versioita, joissa lämmittimen jatkona on kiertovesipumppu. Tällaisissa versioissa lämmin neste leviää tehokkaammin moottorin eri osiin. 

Nykyautoissa letkulämmitin voi antaa moottorinohjaukselle vääristynyttä tietoa, kun auto tulkitsee käyntilämpötilaa nesteestä ja säätää sen perusteella moottorin toimintaa.  

Säteilylämmitin 

Säteilylämmitin on tyypillisesti moottorin öljypohjaan asennettu vastus ja lämmittää joko lähes yksinomaan moottoriöljyä tai lohkon kylkeen asennettuna jäähdytysnestettä. 

Moottorin öljypohjaan asennettava säteilylämmitin on nykyisin yksi yleisimmistä autoissa käytettävistä lämmitintyypeistä, sillä se ei aiheuta auton moottorinojausjärjestelmälle ristiriitaista tietoa ulkona vallitsevista olosuhteista. Öljypohjaan asennettavan säteilylämmittimen asennus on verrattain helppoa ja se myös lämmittää lähes yksinomaan moottoriöljyä, joka on tärkeimpiä esilämmitettäviä asioita. 

Webasto tai Eber – polttoainekäyttöinen moottorilämmitin 

Polttoainekäyttöiset lämmittimet, tutummin kansankielellä kutsutut Webasto ja Eber, ovat tänä päivänä todella yleisiä lämmittimiä erityisesti diesel-autoissa. Ne lämmittävät tehokkaasti niin auton moottorin kuin sisätilatkin. Tämä ilman sähkötolppaa toimiva lämmitysjärjestelmä käyttää lämmön tuottamiseen auton omaa polttoainetta ja virta tulee sähköpistokkeen sijaan auton akusta.  

On kuitenkin huomioitava, että polttoainekäyttöinen moottorilämmitin on kova virrankuluttaja. Siksi lyhyttä ajomatkaa säännöllisesti ajamalla auto ei ehdi lataamaan lämmittimen käyttämää virtaa ja akku hiipuu. Akun elonjäämistaisteluna on silloin säännöllinen akun ylläpitolataus tai pidemmän ajomatkan tekeminen, jotta akku ehtii latautua tarpeeksi. Lataukseen tarvittavaa ajoaikaa ei voi suoraan yleistää, mutta autosta ja olosuhteista riippuen tarvitaan vähintään yhtä pitkä aika ajoa kuin mitä lämmitintä on käytetty. Kovilla pakkasilla vaaditaan yleensä vieläkin pidempää ajoaikaa, koska kylmä akku ei pysty ottamaan latausta vastaan heti.  

Polttoainekäyttöinen lämmitin on nopea, mutta vaatii huolenpitoa 

Hyvä puoli polttoainekäyttöisessä lämmittimessä on se, ettei sitä tarvitse pitää yhtä pitkään päällä kuin sähköllä lämmittäessä. Riittävä lämmitysaika vaihtelee n. 10 - 30 minuutin välillä, ulkolämpötiloista riippuen. Ei siis haittaa, jos et illalla muista ajastaa lämmitystä päälle – saat autosi lämpimäksi hyvinkin lyhyessä ajassa. 

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei kuitenkaan ole yhtä huoltovapaa kuin sähköiset lämmitysmenetelmät. Lämmittimen moitteettoman toiminnan kannalta on tärkeää muistaa käyttää sitä välillä myös kesällä, jotta polttoaine ei pääse vanhentumaan tai muodostamaan sakkaa järjestelmään. 

Ajomukavuutta sisätilalämmittimellä

Moottorilämmittimien jatkoksi on mahdollista laittaa ns. sisähaara, jolla auton sisätiloihin tuodaan verkkovirtapistoke. Tavallisimmin apukuskin jalkatilaan asennettuun pistokkeeseen voi liittää sisätilalämmittimen, joka lämmittää nimensä mukaisesti auton sisätilat. 

Sisätilalämmittimen sijoitteluun on hyvä kiinnittää erityistä huomiota. On huolehdittava, ettei lämmittimen ympärillä ole roskia tai ettei se vahingossa peity. Jalkatilassa sijaitseva sisätilalämmitin on myös alttiina iskuille ja voi pudota telineestään. Onkin erityisen tärkeää tarkistaa sisätilalämmittimen ympäristö aina, kun auto kytketään lämmitykseen. Itsekseen autokatoksessa syttyneet autot ovat usein sisätilalämmittimen aiheuttamia. 

Moottorin ja sisätilojen lämmitystä ohjataan usein ajastetulla kellolla ja lämmitysajat vaihtelevat puolesta tunnista useampaan tuntiin, riippuen pakkasasteista. Sisälämmitystäkin on tarpeellista käyttää lämpötilan laskiessa lähelle nollaa astetta, näin ajomatka sujuu lämpimissä merkeissä jo matkan alussa. 

Auton keulassa oleva viima- tai maskisuoja auttaa sisätilojen lämmittämisessä ja vähentää polttoaineen kulutusta 

Etenkin tämän päivän diesel-autot ovat niin polttoainetaloudellisia, etteivät ne pysty aina tuottamaan kylmimmillä keleillä riittävästi lämpöä auton ohjaamoon. Monesti paikallaan olevan auton moottorin lämpötilamittari näyttää normaalia käyntilämpötilaa, mutta ajossa moottorin lämpötila laskee ja ohjaamon lämpötila sen myötä. Polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä saadaan lämpötilaa nostettua, mutta vanha kunnon pahvi keulalla -kikka toimii vielä tänäkin päivänä. Joissakin autoissa jäähdytyskanavat sulkeutuvat nykyään automatiikalla, mutta itsetehty tai valmis mallikohtaisesti suunniteltu maskisuoja on hyvä lisä, mikäli moottori ei saavuta normaalia käyntilämpötilaa. Tällä tavoin parannat pienellä matkustusmukavuutta ja vähennät polttoaineen kulutusta.  

Auton lasit jatkuvasti huurussa – mitä tehdä? 

Kun auton lämmittämisestä ennen käynnistystä on huolehdittu asianmukaisesti ja riittävän pitään, ei lasien pitäisi olla enää huurussa. Joskus kuitenkaan lämmityskään ei auta, vaan lasit huurtuvat itsepintaisesti. Lasien huurtuminen sisältä päin johtuu usein kosteudesta sisätiloissa tai raitisilmasuodattimen vaihdosta on liian pitkä aika.  Jalkatilojen kuramatot kannattaa tyhjentää lumesta ja vedestä säännöllisesti, ja joskus on jopa syytä nostaa kumimatot pois ja kuivata kastunut verhoilu.  

Muista kuitenkin, ettei puhaltimen laittaminen kylmässä autossa heti täysille ole aina se paras keino poistaa huurre laseista sisä- ja ulkopuolelta. Puhaltimen pitäminen pienellä tai jopa kokonaan pois päältä nimittäin auttaa lämmittämään moottorin nopeammin. Siksi suositeltavaa on, että puhallin kytketään puhaltamaan nopeammin vasta, kun auto on hetken lämmennyt – näin auton sisätilatkin lämpiävät nopeammin.  

Kun auton kunnosta pitää huolta säännöllisesti, on talviautoilukin mukavampaa – ja ennen kaikkea varmempaa. Öljypisteellä tehdyn vuosihuollon yhteydessä tarkistetaan aina mm. akun kunto sekä jäähdytinnesteen pakkasenkestävyys. Mikäli sinulta on jäänyt auto säännöllisesti huoltamatta, varaa heti aika lähimpään Öljypisteen toimipisteeseen. Siellä asiakaspalveluhenkinen ja ammattitaitoinen henkilökunta tarkistaa autosi ja suorittaa ainoastaan tarvittavat toimenpiteet – ja nekin vain ennalta sovitusti.