Pysähdy hetkeksi, ovatko autosi jarrut kunnossa?

Jarrupalat, jarrulevyt, jarrukengät, seisontajarru, jarruneste, käsijarruvaijeri ja mitä vielä. Mitä kaikkea jarruihin kuuluu ja mitkä ongelmista jarruhuolto voi ratkaista?
Mitä kaikkea jarruihin kuuluu, miten niistä pidetään huolta ja kuinka usein jarruhuolto on ajankohtainen?

Minkälaisia ongelmia auton jarruissa ilmenee ja mihin jarruhuolto tarjoaa ratkaisun?

 

Epämääräinen ääni jarruista – auton jarrut vinkuu, kitisee tai rohisee 

Auton jarrut vinkuu, kitisee, rohisee tai pitävät muuta epämääräistä ääntä. Kuulostaako tutulta? Joskus jarrukilven ja jarrulevyn väliin päässyt kivi voi aiheuttaa hetkellisesti ylimääräistä ääntä. Jos taas auton jarrut vinkuu, kitisee, rohisee tai pitävät muuten epämääräisiä ääniä pidempään, on jarruhuolto tullut selkeästi ajankohtaiseksi. Jarrupalat voivat olla varustettu akustisella kulumisenvaroittimella, jonka synnyttämä kitisevä ääni on tarkoitettu herättämään kuljettajan huomion jarrujen kunnon tarkistamiseksi. Rohiseva ääni jarruissa taas tarkoittaa yleensä jonkin jarrupalan loppuunkulumista, metallin hangatessa metallia vasten. Mikäli autolla vielä ajetaan, voi se merkitä myös jarruhuollossa jarrulevyn vaihtamistarvetta, vaikka jarrulevyt eivät muuten olisikaan vaihdon tarpeessa. Jarrut voi vinkua, kitistä, rohista tai aiheuttaa muuta epämääräistä ääntä myös silloin, kun jokin jarruosista on hapettunut kiinni ja laahaa. Jarruhuollossa kaikki jarrujen liikkuvat osat käydään läpi, puhdistetaan, herkistetään ja rasvataan.

 

Jarrulevyjen minimipaksuus

Jarrulevyille on annettu minimipaksuus, joka kertoo milloin levyt pitää vaihtaa. Jarrulevyjen minimipaksuus tarkistetaan aina vuosikatsastuksessa, jolloin mahdollisesti liian kulunut tai ruosteinen jarrulevy aiheuttaa hylkäyksen. Jarrulevyjä ei välttämättä tarvitse vaihtaa jokaisessa palojen vaihdon yhteydessä vaan mittaus kertoo. riittääkö levyn kunto vielä seuraavien palojen vaihtoon asti.

 

Seisontajarrun eli käsijarrun jäätyminen

Kaikki tietävät sen tunteen. Aamulla pitäisi sännätä töihin ja yön pakkasen jälkeen käsijarru on jäätynyt kiinni. Tähän todella yleinen syypää löytyy käsijarruvaijereista. Rispaantuneen vaijerin kuoren väliin on päässyt vettä ja jäätyessään se estää jarrun vapautumisen, vaikka seisontajarru vapautetaan ohjaamosta. Toinen yleinen syypää jarrujen jäätymiseen löytyy rumputoimisen seisontajarrun sisältä. Jarrupöly on tukkinut rummun sisältäpäin eikä kosteus pääse poistumaan jarrun sisältä, jolloin kengät jäätyvät rumpuun kiinni. Käsijarruvaijereiden vaihto, linkkujen putsaus/rasvaus ja seisontajarrun putsaus/herkistys toimivat hoitona tähän vaivaan.

 

Pehmeä jarrupoljintuntuma

Jarrunesteen putkissa tai letkuissa voi olla vuoto ja jarrunesteen sekaan on päässyt ilmaa, jolloin jarruteho heikkenee ja poljin voi pahimmassa tapauksessa painua pohjaan saakka ilman kunnollista vauhdin hiljentymistä. Ilmaa voi jäädä järjestelmään myös esimerkiksi väärin suoritetun jarrunesteen tai jarruletkun vaihdon jälkeen. Jarrunesteen vuotojen tarkistus/korjaus ja jarrupiirin oikea ilmaus poistavat ongelman.

 

Jarrujen ravistus

Jarrujen ravistus tarkoittaa sitä, kun jarruttaessa ratti ravistaa käsissä tai liikennevaloihin hiljentäessä auto nytkyy eteenpäin. Tällöin jarrulevy on päässyt kieroksi ja todennäköisesti jarrut ovat huoltoa vailla. Joku jarrun osista on hapettunut kiinni ja jarru on jäänyt hieman laahaamaan, kuumentunut ja levy on vääntynyt kieroksi. Jarrupalojen ja -levyjen vaihto, koko jarrun kunnollinen putsaus, liukutappien ja jarrupalojen liukupintojen rasvaus (rasvaa ei koskaan saa laittaa kitkapinnoille!) sekä herkistely palauttaa taas jarrujen normaalin toiminnan.

 

Jarrujen häipyminen tai jarruputken puhkiruostuminen

Koska viimeksi autoosi on tehty jarrunesteen vaihto? Jos et enää muista, on siitä varmasti jo liian kauan. Jarruneste on hygroskooppinen neste, eli se sitoo itseensä kosteutta ja kun jarruneste sitoo itseensä kosteutta sen kiehumispiste laskee. Auton jarruneste kuumenee jarruttaessa ja kun kiehumispiste ylitetään, jarrutusteho häviää. Kosteutta imenyt jarruneste myös syövyttää järjestelmää sisältäpäin ja aiheuttaa ennen pitkää jarruputkien puhkiruostumisen. Jarrunesteen vaihto poistaa tämän ongelman ja se suositellaan suoritettavaksi parin vuoden välein.

 

Perusteellisen jarruhuollon vaiheet

Kaikki tietävät, että jarrupalat ja jarrulevyt ovat jokaisessa autossa kulutustavaraa ja vaativat määräajoin uusimista. Jarrupalat kuluvat vaihtokuntoon keskimäärin noin 60tkm välein, mutta on toki  yksilökohtaista kuinka usein palat tarvitsee vaihtaa. Ajoneuvon jarruhuollossa jossa jarrulevyt ja jarrupalat vaihdetaan käydään jarrut perusteellisesti läpi:

  • Jarrusatulan männän kunto tarkistetaan korroosion osalta ja lisätään jarruvaseliinia männän liukupinnalle
  • Liukutapit puhdistetaan huolellisesti epäpuhtauksista ja rasvataan
  • Jarrupalojen liukupinnat puhdistetaan korroosiosta, rasvataan ja testataan palojen herkkä liukuminen
  • Uusi jarrulevy puhdistetaan asennusrasvasta ja asennetaan uusien palojen kanssa
  • Rumputoiminen käsijarru säädetään kohdalleen ja lopuksi suoritetaan lyhyt sisäänajo jarruille 

Jarruhuolto tehdään aina akseleittain, jotta jarrutusteho säilyy samansuuruisena molemmilla akselin pyörillä.

Auton jarrupalojen kunnon tarkistus on helppo tehdä esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä. Yleensä sisempi jarrupala kuluu nopeammin, joten pelkkä hyväkuntoinen ulkopuolen pala ei välttämättä kerro koko totuutta. Jos epäilet jarrupalojen kuntoa voit aina ajaa lähimmälle Öljypisteelle ja me tarkistamme jarrupalojen ja levyjen kunnon veloituksetta.

Alla kaksi kuvaa jarruista:

- Vasen kuva: Loppuunkulunut jarrupala, joka on liukunut pois paikaltaan ja hangannut myös jarrulevyn vaihtokuntoon. Jarrut olisivat voineet hävitä lopullisesti minä hetkenä hyvänsä.

- Oikea kuva: Jarruista kuuluvaa ääntä ei ikinä pidä ”korjata” rasvaamalla jarrun kitkapintoja. Tämä heikentää jarrutustehon olemattomiin.