Oireilevatko autosi jarrut?

Puoltaako auto jarruttaessa? Tuleeko jarruista pahaa hajua, savua, höyryä tai outoja ääniä? Ravistaako auton ratti jarruttaessa tai onko jarrutusteho selvästi heikentynyt? Nämä oireet yrittävät kertoa, ettei autosi jarrut ole aivan kunnossa!
jarrupalojen ja jarrulevyn vaihto

Turvallisen ajon kannalta on auton jarrujen toimintaan kiinnitettävä erityistä huomiota ja pienetkin muutokset jarrujen käytöksessä on selvitettävä välittömästi. Huonosti toimivat jarrut ovat todella suuri riskitekijä liikenteessä! 

Mistä tietää, että jarrupalat pitää vaihtaa? 

Jarrupalojen kuluneisuutta ei välttämättä pysty tunnistamaan aina käden käänteessä ja se voi vaatia auton alle pääsemistä tai renkaan irrottamista. Jarrupalan kitkapinnan kulumista voi yrittää tarkkailla vanteen välistä, mutta helpoiten jarrupalojen kunnon saa tarkastettua renkaan vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin. Koska jarrupalat kuluvat usein hieman nopeammin vanteen sisäpuolelta, ei pelkästään palan ulkopuoleinen kunto kerro koko totuutta jarrujen kunnosta. 

Myöskään ruoste jarrupalassa ei kerro jarrujen kunnosta, mutta on usein merkki siitä, että jarrut voivat tarvita herkistelyä. Herkistelyssä jarruista poistetaan korroosiota ja rasvataan tarvittavat osat, jotta jarrujen tehokkuus säilyy ja palat kuluvat tasaisesti. 

Joissakin autoissa voi taka-akselilta löytyä myös rumpujarrut, joiden kunnon tarkistaminen ei ole mahdollista ilman jarrun purkamista. Rumpujarru ei nykyautoissa ole enää kovin yleinen, mutta levyjarrujen parina toimiva seisontajarru on usein rumputoiminen. Seisontajarrun palat eivät kuitenkaan kulu auton normaalissa käytössä juurikaan ja viat seisontajarrupuolella ovat usein korroosion tai epäpuhtauksien aiheuttamaa jumittamista.

Ovatko vinkuvat jarrut aina merkki jarrujen huonosta kunnosta?   

Jos autosi jarrut vinkuvat, ei se välttämättä viesti jarrujen huonosta kunnosta, vaan joskus uudetkin ja hyvin toimivat jarrut voivat vinkua. Jarrujen vinkuminen voi toki johtua myös akustisen kulumisvaroittimen äänestä, joka on taas merkki reagoida jarrujen kuntoon. Jarrupalan pinta voi myös olla “lasittunut” käytössä ja tällöin jarrupalojen vaihto auttaa vinkuviin jarruihin.  

Vinkuvaa ääntä ei kuitenkaan pidä koskaan yrittää poistaa rasvaamalla jarrulevyn tai jarrupalan kitkapintoja! Kitkapintojen rasvaus nimittäin vie jarrutustehon olemattomiin. 

Jarrupalojen vaihto – mikä on sopiva vaihtoväli? 

Jarrupalojen vaihtoväli on autokohtainen, mutta karkeasti voisi sanoa vaihtovälin olevan noin 60tkm. Vaihtoväli riippuu paljolti siitä, millaisessa käytössä auto on ja miten sillä jarrutetaan. Terävä jarrutustyyli voi kuluttaa jarrupaloja nopeammin kuin tasaiset jarrutukset. Huomioitavaa on myös, että etujarrupalat kuluvat yleensä takajarrupaloja nopeammin. Jarrupalojen kunto tarkastetaan aina vuosihuollon ja lähes aina myös määräaikaishuollon yhteydessä.  

Jarrupalojen vaihtoa ei kannattaa pitkittää liikaa, sillä jarrupalan kuluessa metallipinnalle, tuhoaa se jarrulevyn hyvinkin nopeasti käyttökelvottomaksi. Kulutuspintaa jarrupaloissa pitäisi olla vähintään 3 mm, jotta ne voidaan laskea vielä turvallisiksi käyttää.  

Jarrupalojen vaihdon yhteydessä, katsotaan myös jarrulevyjen kunto. Jarrulevyt vaihdetaan jarrupalojen kanssa vähintään joka toinen kerta. Myös jarrulevyille on määritetty minimipaksuus, jota tarkastetaan mm. vuosikatsastuksessa. Liian kulunut jarrulevy johtaa katsastuksessa hylkäykseen.  

Silmämääräisesti jarrulevyn kuntoa voi tarkkailla levyn ulkoreunaan kulumisesta syntyvästä ”pykälästä.” Mikäli jarrulevyssä on selvästi erottuva pykälä (n. 1 mm) on levy todennäköisesti jo ohittanut valmistajan määrittämän minimipaksuuden 

Jos jarrulevyn kitkapinnalla on ruostetta, tavallisimmin silloin myös jarrut jumittavat. Taustalla on usein korroosion takia jumittuneet liukutapit, jarrusatulan mäntä tai itse jarrupalat, johon auttaa jarrujen herkistely.  

Jarrujen kuumeneminen on normaalia, savuaminen ja paha haju ei  

Jarrut kuumenevat aina käytössä, mutta jarrujen kuumuus ei normaalikäytössä ole koskaan silmin havaittavaa. Savuaminen, höyryäminen tai paha haju jarruista kielii lähes aina jarrujen ongelmista. Jos jarrut ylikuumenevat, on jarruissa hyvin todennäköisesti jokin ongelma, joka tulee selvittää välittömästi.  

Jarrujen kuumenemiseen on useimmiten syynä jumissa oleva käsijarru, jumittuneet jarrupalat, liukutapit tai ruostunut jarrusatulan mäntä. Ylikuumenevilla jarruilla ei tule koskaan jatkaa ajamista, sillä kuumuus aiheuttaa jarrunesteen kiehumisen, joka taas voi aiheuttaa jarrutehon häviämisen kokonaan.  

Öljypiste tekee autollesi perusteellisen jarruhuollon 

Jarrujen kunto on hyvä tarkastaa säännöllisin väliajoin viemällä auto ammattilaisen tekemään jarruhuoltoon. Jarruhuolto tehdään aina akseleittain, jotta jarrutusteho säilyy samansuuruisena molemmilla akselin pyörillä.  

Öljypisteen perusteellinen jarruhuolto sisältää mm.  

  • jarrusatulan männän kunnon tarkistuksen korroosion osalta 

  • Lisätään tarvittaessa jarruvaseliinia männän liukupinnalle 

  • liukutapit puhdistetaan huolellisesti epäpuhtauksista ja rasvataan 

  • liukupinnat puhdistetaan korroosiosta ja rasvataan sekä varmistetaan palojen herkkä liukuminen  

  • uusi jarrulevy puhdistetaan asennusrasvasta ja asennetaan paikalleen 

  • napa puhdistetaan ruosteesta

  • rumputoiminen käsijarru säädetään kohdalleen ja lopuksi jarruille suoritetaan lyhyt sisäänajo 

  • jos autossa on sähkötoiminen seisontajarru taka-akselilla, huollossa jarru deaktivoidaan ja tehdään jarrulle lopuksi uudelleenasetus. 

Mikäli et ole varma onko jarruhuolto ajankohtainen sinun autollesi, aja lähimmälle Öljypisteelle. Me tarkistamme jarrupalojen ja levyjen kunnon veloituksetta. 

Mistä jarrupalojen vaihdon hinta koostuu? 

Öljypisteellä henkilöautopuolella jarrupalojen ja jarrulevyjen vaihdolle on kiinteä asennushinta, jonka lisäksi hintaan lasketaan tarvittavat osat. Tarvittavia osia ovat aina jarrupalat, mutta jarrujen kunnosta riippuen tarvittavia osia voivat olla jarrulevyt sekä jarrujen asennussarja. Kokonaishinta muodostuu siis kiinteästä työn osuudesta ja aina myös tarvittavista osista. Hinnastoon voi tutustua tarkemmin täältä >>.  

Mikäli jarruissa on ilmennyt jokin vika tai suurempi ongelma, selviää se usein tarkemmin vasta jarruhuollon yhteydessä. Silloin hintaan vaikuttaa myös mahdolliset muut uusittavat osat, kuten jarrusatula, liukutapit, jarruletku tai rumputoimisen käsijarrun osat. Näistä töistä tulee aina alkuperäisen jarruhuollon hinnan päälle erillinen työveloitus ja tarvittavien osien hinta. Olemme kuitenkin aina ennen lisätöiden aloittamista asiakkaaseen yhteydessä, mikäli asiakkaalle koituu lisäkustannuksia. 

Alla olevista kuvista näet kuinka jarrupalat ja jarrylevyt kuluvat.

Kuva 1: Jarrulevyn ulko- ja sisäkehällä näkyvä pykälä, joka kertoo jarrulevyn kuluneisuudesta.


Kuva 2: Uusi ja loppuun ajettu jarrupala. Vanhasta jarrupalasta kitkamateriaali on kulunut kokonaan ja palan metallirunko on jo päässyt vahingoittamaan jarrulevyä. 

palat