Auton vika- ja merkkivalot – tiedätkö, mitä ne merkitsevät?

BLING! Keltainen moottorin kuva mittaristossa. Mitä nyt, hajosiko auto? Voiko sillä vielä ajaa vai katkeaako matkanteko tähän? Auton merkkivaloja ei kannata sivuuttaa kokonaan – lue blogista milloin on syytä lopettaa matkanteko heti ja milloin voit ajaa itse Öljypisteen huoltoon!
Alt

Autot osaavat kertoa autoilijalle erilaisin varoitusvaloin vioista ja häiriöistä auton toiminnassa. Merkkivalo syttyy mittaristoon, kun auto havaitsee sen toiminnassa jonkin poikkeavuuden, josta autoilijan on syytä olla tietoinen. Kirkkaana loistava vikavalo ei ole läheskään aina syy katkaista matkantekoa, mutta vaatii selvityksen merkkivalon syttymiselle. 

Autoilijan muistisääntö: merkki- ja vikavalot toimivat kuin liikennevalot 

Mittaristossa loistavia merkki- ja vikavaloja ei ole syytä säikähtää. Vian vakavuudessa on kuitenkin hyvä muistaa liikennevalot-muistisääntö. 

Vihreä merkkivalo on valoista armollisin
Esimerkki kuvia

Mittaristossa näkyvät vihreät valot kertovat usein vain jonkin toiminnon päälle kytkeytymisestä. Tämä on valoista armollisin ja kertoo kaiken olevan kunnossa. Esimerkiksi aktivoitunut start-stop -järjestelmä, mäkilähtöavustin, päälle kytketyt ajovalot tai vakionopeudensäädin sytyttävät mittaristoon mitä todennäköisimmin vihreän merkkivalon.

Keltainen merkkivalo vaatii tarkempaa vikaan perehtymistä
keltaisia valoja

Keltainen merkkivalo vaatii valmistautumista tai varovaisuutta. Se vaatii yleensä vähintäänkin vian selvittämistä tai jonkin huoltotoimenpiteen suorittamista lähitulevaisuudessa. Keltainen valo ei yleensä ole syy katkaista matkantekoa, mutta kuvasymbolista riippuen, voi keltainen varoitusvalo vaatia toimenpiteitä pian. 

Alhainen polttoaineen taso, päällekytketty lasin lämmitys tai sumuvalo ovat luonnollisesti keltaisista valoista ”vaarattomimpia”, mutta esimerkiksi vilkkuva hehkutuksen merkkivalo, keltainen moottorin kuva tai jarrupalojen kuluneisuudesta ilmaiseva vikavalo, vaatii jo usein pikaista käyntiä autohuollossa. Autohuollossa saadaan OBD-testerillä vikavalosta kertovan kuvasymbolin takaa tarkempi tieto vian laadusta. 

Punainen merkkivalo – tähän on syytä reagoida heti
punaset kuvat

Punainen varoitusvalo on käsky pysäyttää auto mahdollisimman nopeasti turvalliseen paikkaan ja selvittää syy vikavalolle. Auki jäänyt ovi, päälle unohtunut käsijarru tai kiinnittämättä jäänyt turvavyö ovat punaisista vikavaloista helpoiten korjattavia, mutta muuten punaisen varoitusvalon palaessa matkaa ei pidä jatkaa, ellei merkkivalon syttymiselle löydy selkeää, vaaratonta syytä. Jos vikavalo sammuu uudelleenkäynnistyksen yhteydessä, voi matkaa jatkaa varoen. Tällöinkin on syytä viedä auto lähimpään huoltoon ja selvitettävä mahdollisimman pian syy valon syttymiselle.

Merkkikohtaiset erot auton varoitusvaloissa
 

Autojen merkittävimmät vikavalot seuraavat pääosin vakiintunutta standardia, mutta eri automerkeillä on silti eroavaisuuksia varoitusvaloissa. Esimerkiksi Toyotalla on käytössä mm. kylmän jäähdytysnesteen merkkivalo, joka on väriltään sininen. BMW taas käyttää huoltoilmaisimessa valoa, joka palaa ensin keltaisena, mutta kun huoltoaika on ylitetty, muuttuu valo punaiseksi. Myös ajonvakautukseen liittyvät merkkivalot vaihtelevat eri merkkien välillä: osalla autovalmistajista on näytössä oleva ESP-teksti keltaisena, kun taas osalla symbolina on liukasteleva auto. 

Lisäksi merkkivalojen määrä vaihtelee paljon eri merkkien ja mallien välillä, myös varustelusta ja käyttövoimasta riippuen. Hybridistä tai täyssähköisestä autosta voi löytyä korkeajänniteakkuun liittyviä varoitusvaloja, kun taas ilmajousilla varustetussa autossa on oma varoitusvalonsa jousitukselle. 

Joissakin autoissa merkkivalojen yhteydessä voi näyttöön myös ilmestyä viesti vian laadusta ja mahdolliset ohjeet jatkotoimenpiteistä. Esimerkiksi AdBlue-järjestelmän vikaantuessa tai nesteen loppuessa voi näyttöön tulla ilmoitus kuinka pitkän matkan autolla voi vielä ajaa ennen kuin käynnistyminen on estetty.

Oli vikavalo millainen tahansa, on sen merkitys syytä aina tarkistaa. Parhaiten tiedon saat oman autosi ohjekirjasta tai käymällä Öljypisteen toimipisteellä

Vikakoodien luku

Vikavalon ilmestyessä auton mittaristoon, tulee auton vikamuistista lukea syy varoitusviestin ilmestymiselle. Vikakoodin luku antaa tietoa vian laadusta ja kertoo missä komponentissa vika mahdollisesti sijaitsee. Jos esimerkiksi ABS-valojen toiminnasta kertova varoitussymboli palaa keltaisena, saadaan OBD-testerillä tarkempi kuvaus viasta.

Useimmat yleiskorjaamot ja autohuollot käyttävät yleismallisia OBD-testereitä, jotka antavat jo hyvin tarkan tiedon vian laadusta, mutta jotkin ohjelmoinnit tai tarkemmat raportit voivat vaatia merkkikohtaisen testerin käyttöä. 

Luettu vikakoodi ei ole suora oikotie onneen, vaan vikakoodien tulkinta vaatii ammattitaitoa myös autohuollolta, jotta vian todellinen syy paljastuu. Vikakoodit ovatkin eräänlainen suuntaviitta, joiden perusteella tutkitaan tarkemmin ja toteutetaan toimenpiteet löydösten perusteella.  

Vikavalon nollaus ja hinta

Kun syy varoitusvalolle on selvitetty ja vika korjattu, voidaan vikakoodit poistaa auton järjestelmästä ja jatkaa ajoa normaalisti. 

Aina vikakoodin ilmaantumiselle ei kuitenkaan löydy loogista syytä ja kyse on voinut olla hetkellisestä häiriöstä auton järjestelmässä. Tällöin vikakoodit voidaan poistaa autosta ja seurata toistuuko vika. Vikakoodin uusiutuessa on tutkittava tarkemmin syy vian aiheuttajalle.

Vikakoodin nollauksen voi tehdä suhteellisen edullisesti. Yksittäisen vikakoodin luku maksaa Öljypisteellä usein n. 30 €. Hinta sisältää vikakoodin luvun, nollauksen ja tarvittaessa myös rapostin tulostuksen. Öljypisteelle voit ajaa vikakoodin lukuun ilman ajanvarausta. 

Tiesitkö tämän auton merkkivaloista?

  • Monessa autossa alhaisen polttoaineen merkkivalo kertoo pienellä nuolella kummalla puolella autoa polttoaineluukku sijaitsee 

  • Kun autosta käännetään virrat päälle, tulisi kaikkien mittariston valojen palaa hetken. Käytettyä autoa ostaessa on hyvä käyttää virrat päällä ja varmistaa, että kaikki varoitussymbolit syttyvät mittaristoon. Joskus kalliita korjauksia vaativat vikavalot on voitu manipuloida pois päältä. Onneksi varoitusvalon peittäminen paljastuu viimeistään OBD-testerillä, joka kertoo mahdollisen vian olemassaolosta.

  • Auto sammui ja kaikki varoituvalot syttyivät. Tämä hyvin yleinen vikakuvaus ei kuitenkaan tarkoita, että auton jokaiseen järjestelmäosaan olisi tullut vika. Kun auto sammuu kesken ajon, on tilanne sama kuin autosta olisi käännetty virrat päälle. Tällöin kaikkien mittariston varoitusvalojen tulee palaa. Olennaista on, syttyikö jokin varoitusvaloista jo ennen sammumista tai jäikö merkkivalo palamaan vielä  uudelleenkäynnistyksen jälkeenkin. 

  • Keltainen moottorin kuva eli OBD-moottorivikavalo ei vaikuta katsastukseen, jos bensiinikäyttöinen auto on otettu käyttöön ennen 1.1.2001 tai dieselkäyttöinen auto ennen 1.1.2007.

  • 2001 vuoden jälkeen käyttöönotetuista bensiinikäyttöisistä autoista ja 1.9.2016 jälkeen käyttöön otetuista diesel-autoista luetaan katsastuksessa vain auton päästöihin vaikuttavat vikakoodit. Kaikki vikakoodit eivät siis vaikuta katsastuspäätökseen ja esimerkiksi huollon ajankohdasta tai jarrupalojen kuluneisuudesta kertova merkkivalo ei ole hylkäykseen johtava syy. ABS-järjestelmän, turvatyynyjen toiminnasta kertova varoitusvalo taas johtaa luonnollisesti hylkäyspäätökseen.

  • Vikavalo paloi hetken ja sammui. Viat tallentuvat auton järjestelmään ja säilyvät muistissa, vaikka vika ei enää olisikaan päällä. Siksi varoitusvalon syttymisen aiheuttanut vika voidaan selvittää myöhemminkin korjaamolla, vaikka varoitusvalo ei enää palaisikaan. Järjestelmään aikaisemmin tallentunut vikakoodi voi tulla myös esiin vuosikatsastuksessa ja aiheuttaa tällöin hylkäyksen.

Älä säikähdä varoitusvaloja, vaan aja lähimmälle Öljypisteeseen

Öljypisteeseen voit ajaa ilman ajanvarausta ja lukea pikahuollossa autosi vikakoodit. Sinua lähimmät palvelevat toimipisteet löydät täältä.