Hiukan hiukkassuodattimista

Hiukkassuodatin on nykyisten dieselautojen pakollinen varuste, joka aiheuttaa usein harmaita hiuksia ja taloudellisia menetyksiä. Näin huolehdit siitä oikein!
Dieselauton pakollinen varuste hiukkassuodatin voi tukkeutua helposti, jos et huolehdi siitä oikein.

Hiukkassuodatin, hiukkasloukku, partikkelisuodatin tai DPF (Diesel particulate filter). Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta moni autoilija antaisi tämän lapsen adoptoitavaksi. Tämä kaikkien nykyisten dieselautojen pakollinen varuste on aiheuttanut monelle harmaita hiuksia ja taloudellisia menetyksiä.

 

Mikä hiukkasloukku on?

Hiukkassuodatin on yleistynyt vuoden 2005 jälkeen kaikissa diesel-moottoreissa, ja vuoden 2007 jälkeen valmistettuihin diesel-autoihin se tuli EU-määräysten myötä pakolliseksi.

DPF-suodatin sijaitsee auton pakoputkistossa. Hiukkassuodattimen tehtävä on kerätä talteen haitallisia pienhiukkasia pakokaasuista ja polttaa ne tuhkaksi määräajoin. Auton järjestelmä valvoo suodattimen täyttöastetta, ja kun se havaitsee suodattimen täyttyneen pienhiukkasista, se käynnistää automaattisesti suodattimen puhdistuspolton eli regeneroinnin. Autoilija voi huomata tämän hetkellisesti kasvaneesta kulutuksesta, savutuksesta tai voimakkaasta pakokaasun hajusta.

 

Mistä tiedän, onko autossani hiukkassuodatin?

EU-määräysten siirtymäajoista johtuen vuosimallia, jonka jälkeen autosta löytyy aina hiukkassuodatin, ei voi sanoa varmaksi. Joihinkin malleihin se on tullut jo vuonna 2005 ja toisiin vasta 2010.

Helpoin tapa tunnistaa, onko autossa hiukkassuodatin, on kurkistaa pakoputken päästä sisään. Mikäli pakoputken sisäpinta on kirkas tai sormeen ei tartu nokea putken sisältä, on autossa todennäköisesti hiukkassuodatin. Nokinen putki kertoo, ettei hiukkassuodatinta ole tai DPF on poistettu autosta. Kokeneempi autoilija pystyy auton moottoritilasta tai auton alta katsomalla tunnistamaan hiukkasloukun auton pakoputkistosta.

 

Miten hiukkassuodatin vaikuttaa öljynvaihtoon?

Hiukkassuodatin vaikuttaa auton öljyvaatimukseen. Kun autossa on hiukkasuodatin, sen öljyiltä vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia, joista yhtenä on vähätuhkaisuus. Öljyvalinnalla pyritään pitämään tuhkan muodostumista niin vähäisenä kuin mahdollista, ettei tuhkaa syntyisi kuin regeneroinnista.

Vähätuhkaisia öljyjä on erilaisia, ja onkin erittäin tärkeää valita aina autokohtaisesti juuri oikea öljy, jotta hiukkassuodattimen elinikä pysyy pitkänä. Mikäli ajoneuvossa käytetään väärän tyyppistä öljyä, voi hiukkasloukku tukkeutua jo yhden öljynvaihtovälin aikana.

Ajoneuvon puhdistaessa hiukkasloukkua eli regeneroitaessa öljyn sekaan pääsee polttoainetta. Myös tämä ominaisuus on otettu huomioon öljyn valmistuksessa. Öljyn pitää kestää hyvin polttoainelaimentumaa.

Osassa autoja, kuten esimerkiksi Volvoissa, ei saa milloinkaan täyttää öljyä mittatikun ylämerkkiin asti. Muuten polttoainelaimentuman synnyttämä öljymäärän kasvu voi aiheuttaa vakavan moottorivaurion.

 

Mitä tukkeutunut hiukkasuodatin aiheuttaa ja miten sen voi korjata?

Mikäli auto ei onnistu regeneroimalla puhdistamaan hiukkassuodatinta, saattaa auto mennä rajoitettuun tilaan ja tarvitset korjaamon apua, jotta auto saadaan taas takaisin normaaliin toimintaan.

Korjaamolla voidaan käynnistää pakkoregenerointi tietokoneella ja käyttää myös puhdistavaa kemiaa polttoaineen seassa. Mikäli tämä ei auta, niin hiukkassuodattimen puhdistuksia tehdään myös monella korjaamolla ja hieman erilaisin menetelmin. Useimmat menetelmät ovat varsin toimivia ja maksavat muutamia satasia, joten puhdistus on huomattavasti halvempi ratkaisu kuin uuden hiukkassuodattimen asennus. Pahimmassa tapauksessa kuitenkin joudutaan vanha DPF poistamaan ja ajoneuvoon vaihtamaan tilalle uusi hiukkassuodatin, mikä on usein melko arvokas työ, kustannusten noustessa jopa tuhansiin euroihin.

Paljon ajetun auton hiukkassuodatin voidaan myös joutua vaihtamaan joka tapauksessa, mikäli poltto on tapahtunut riittävän monta kertaa, ja regeneroinnissa tuhkaksi poltetut hiukkaset ovat täyttäneet suodattimen.

 

DPF poisto – miten hiukkassuodattimen poisto onnistuu?

DPF:n poisto eli hiukkassuodattimen poisto ei onnistu tuosta vain, sillä sen jälkeen ajoneuvon liikennekäyttö ilman muutoskatsastusta ja päästömittauksia olisi laitonta.

Manuaalisia hiukkassuodattimen poistoja tai tyhjennyksiä tehdään silti Suomessa jonkin verran. Poiston jälkeen ajoneuvo pitää myös ohjelmoida uusiksi. Mikäli hiukkassuodattimen tyhjennys tai DPF poisto havaitaan katsastuksessa, ajoneuvo hylätään. Hiukkassuodattimien poiston yleistyminen onkin saanut Trafin tarkentamaan ohjeistuksia, jotta mahdolliset DPF poistot tai tyhjennykset havaitaan vuosikatsastuksessa.

 

Ennakoivaa huoltoa hiukkasloukulle

Hiukkasloukun puhdistukseen tarkoitetun puhdistuskemikaalin säännöllinen käyttö pidentää hiukkasloukun ikää ja pitää sen puhtaampana. Oikean ja ajoneuvon laatuvaatimukset täyttävän moottoriöljyn kayttö on ehdottoman tärkeää. Mikäli ajoneuvon häiriövalo kertoo tallentuneesta viasta ajoneuvon järjestelmässä, on tärkeää hoitaa vika kuntoon, sillä jotkin vikakoodit estävät autoa suorittamasta hiukkasloukun puhdistusta eli regenerointia.

Auto ei välttämättä pysty itse suorittamaan regenerointia, mikäli auotolla ajetaan vain lyhyitä matkoja. Regenerointi vaatii autolta oikeat olosuhteet mm. lämpimän moottorin, jotta se voi itse aloittaa hiukkasten polton tuhkaksi. Jos ajomatka koostuu vain lyhyistä matkoista, on tärkeää huomioida, että aika-ajoin tulee tehtyä pidempi lenkki, jotta auto voi käynnistää regeneroinnin.