24.01.2020

Hiukan hiukkassuodattimista

Hiukkassuodatin, hiukkasloukku, partikkelisuodatin tai DPF (Diesel particulate filter). Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta moni autoilija antaisi tämän lapsen adoptoitavaksi. Tämä kaikkien nykyisten dieselautojen pakollinen varuste on aiheuttanut monelle harmaita hiuksia ja taloudellisia menetyksiä.
Alt

Mikä hiukkasloukku on?

Hiukkassuodatin on yleistynyt vuoden 2005 jälkeen kaikissa diesel-moottoreissa, ja vuoden 2007 jälkeen valmistettuihin diesel-autoihin se tuli EU-määräysten myötä pakolliseksi.

Suodatin sijaitsee auton pakoputkistossa. Hiukkassuodattimen tehtävä on kerätä talteen haitallisia pienhiukkasia pakokaasuista ja polttaa ne tuhkaksi määräajoin. Auton järjestelmä valvoo suodattimen täyttöastetta, ja kun se havaitsee suodattimen täyttyneen pienhiukkasista, se käynnistää automaattisesti suodattimen puhdistuspolton eli regeneroinnin. Autoilija voi huomata tämän hetkellisesti kasvaneesta kulutuksesta, savutuksesta tai voimakkaasta pakokaasun hajusta.

Mistä tiedän, onko autossani hiukkassuodatin?

EU-määräysten siirtymäajoista johtuen vuosimallia, jonka jälkeen autosta löytyy hiukkassuodatin, ei voi sanoa varmaksi. Joihinkin malleihin se on tullut jo 2005 ja toisiin vasta 2010.

Helpoin tapa tunnistaa, onko autossa hiukkassuodatin, on kurkistaa pakoputken päästä sisään. Mikäli pakoputken sisäpinta on kirkas tai sormeen ei tartu nokea putken sisältä, on autossa todennäköisesti hiukkassuodatin. Nokinen putki kertoo, ettei hiukkassuodatinta ole tai se on poistettu autosta. Kokeneempi autoilija pystyy auton moottoritilasta tai auton alta katsomalla tunnistamaan hiukkasloukun auton pakoputkistosta.

Miten hiukkassuodatin vaikuttaa öljynvaihtoon?

Hiukkassuodatin vaikuttaa auton öljyvaatimukseen. Kun autossa on hiukkasuodatin, sen öljyiltä vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia, joista yhtenä on vähätuhkaisuus. Öljyvalinnalla pyritään pitämään tuhkan muodostumista niin vähäisenä kuin mahdollista, ettei tuhkaa syntyisi kuin regeneroinnista.

Vähätuhkaisia öljyjä on erilaisia, ja onkin erittäin tärkeää valita aina autokohtaisesti juuri oikea öljy, jotta hiukkassuodattimen elinikä pysyy pitkänä. Mikäli ajoneuvossa käytetään väärän tyyppistä öljyä, voi hiukkasloukku tukkeutua jo yhden öljynvaihtovälin aikana.

Ajoneuvon puhdistaessa hiukkasloukkua eli regeneroitaessa öljyn sekaan pääsee polttoainetta. Myös tämä ominaisuus on otettu huomioon öljyn valmistuksessa. Öljyn pitää kestää hyvin polttoainelaimentumaa.

Osassa autoja, esim. Volvoissa, ei saa milloinkaan täyttää öljyä mittatikun ylämerkkiin asti. Muuten polttoainelaimentuman synnyttämä öljymäärän kasvu voi aiheuttaa vakavan moottorivaurion.

Mitä tukkeutunut hiukkasuodatin aiheuttaa ja miten sen voi korjata?

Mikäli auto ei onnistu regeneroimalla puhdistamaan hiukkassuodatinta, saattaa auto mennä rajoitettuun tilaan ja tarvitset korjaamon apua, jotta auto saadaan takaisin normaaliin toimintaan.

Korjaamolla voidaan käynnistää pakkoregenerointi tietokoneella ja käyttää myös puhdistavaa kemiaa polttoaineen seassa.  Mikäli tämä ei auta, niin hiukkassuodattimen puhdistuksia tehdään myös monella korjaamolla ja hieman erilaisin menetelmin. Useimmat menetelmät ovat varsin toimivia ja maksavat muutamia satasia, joten puhdistus on halvempi ratkaisu kuin uuden hiukkassuodattimen asennus. Pahimmassa tapauksessa autoon joudutaan vaihtamaan uusi hiukkassuodatin, mikä on usein melko arvokas työ, jopa tuhansia euroja.

Paljon ajetun auton hiukkassuodatin voidaan joutua vaihtamaan joka tapauksessa, mikäli poltto on tapahtunut riittävän monta kertaa, ja regeneroinnissa tuhkaksi poltetut hiukkaset ovat täyttäneet  suodattimen.

Voiko hiukkassuodattimen poistaa?

Hiukkassuodattimen poiston jälkeen ajoneuvon liikennekäyttö ilman muutoskatsastusta ja päästömittauksia on laitonta.

Hiukkassuodattimen manuaalisia poistoja tai tyhjennyksiä tehdään silti suomessa jonkin verran. Poiston jälkeen ajoneuvo pitää myös ohjelmoida uusiksi. Mikäli hiukkassuodattimen tyhjennys tai poisto havaitaan katsastuksessa, ajoneuvo hylätään. Hiukkassuodattimien poiston yleistyminen on saanut Trafin tarkentamaan ohjeistuksia, jotta mahdolliset poistot tai tyhjennykset havaitaan vuosikatsastuksessa.

Ennakoivaa huoltoa hiukkasloukulle

Hiukkasloukun puhdistukseen tarkoitetun puhdistuskemikaalin säännöllinen käyttö pidentää hiukkasloukun ikää ja pitää sen puhtaampana. Oikean ja ajoneuvon laatuvaatimukset täyttävän moottoriöljyn kayttö on ehdottoman tärkeää. Mikäli ajoneuvon häiriövalo kertoo tallentuneesta viasta ajoneuvon järjestelmässä, on tärkeää hoitaa vika kuntoon, sillä jotkin vikakoodit estävät autoa suorittamasta hiukkasloukun puhdistusta eli regenerointia.

Auto ei välttämättä pysty itse suorittamaan regenerointia, mikäli auotolla ajetaan vain lyhyitä matkoja. Regenerointi vaatii autolta oikeat olosuhteet mm. lämpimän moottorin, jotta se voi itse aloittaa hiukkasten polton tuhkaksi. Jos ajomatka koostuu vain lyhyistä matkoista, on tärkeää huomioida, että aika-ajoin tulee tehtyä pidempi lenkki, jotta auto voi käynnistää regeneroinnin.