Auton raitisilmasuodatin

Auton raitisilmasuodatin puhdistaa autoon kulkeutuvan ilman hajuista ja epäpuhtauksista. Mutta mitä jos se tukkiutuu tai mitä vaihto maksaa? Lue aiheesta lisää!
Alt

Onko se vihta vai vasta? Itikka, sääski vai kenties hyttynen? Ikuisia väittelyn aiheita, johon jokaisella on oma painava mielipide, usein maantieteelliseen sijaintiin pohjautuen. Auton raitisilmasuodatin omaa lähes yhtä monta lempinimeä, sillä Suomen rajojen sisäpuolella siitä tunnetaan ainakin nimet raikkari, raitsari tai raittari.

Kutsuttiinpa raitisilmasuodatinta millä lempinimellä tahansa, on sen tehtävä joka puolella Suomea kuitenkin sama – puhdistaa auton matkustamoon kulkeutuva ilma epäpuhtauksista ja epämiellyttävistä hajuista. Raitisilmasuodattimen historia kytkeytyy myös vahvasti Suomeen, sillä meillä valmistettu vuosimallin 1979 Saab 900 oli ensimmäinen automalli, joka oli varustettu raitisilmasuodattimella.

 

Raitisilmasuodatin paperinen vai aktiivihiili?

Tänä päivänä raitisilmasuodattimet jakautuvat kahteen päätyyppiin, joista auton omistaja voi valita omaan käyttötarkoitukseensa paremmin sopivan suodattimen. Paperinen raitisilmasuodatin on edullisempi vaihtoehto, joka suodattaa auton tuloilmasta pölyt ja muut epäpuhtaudet, mutta ei aktiivihiilisuodattimen tavoin pysty suodattamaan kaikista pienimpiä tai kaasumuotoisia epäpuhtauksia. Aktiivihiiliraitisilmasuodatin on siis paljon parempi vaihtoehto, kun halutaan varmistaa raikas ja puhdas ilma ohjaamossa.

Öljypisteen valikoimassa suodattimet ovat pääosin aktiivihiilisuodattimia, jos hintaero paperiseen versioon ei ole merkittävä. Autot, joissa aktiivihiilisuodattimen ja paperisen raitisilmasuodattimen hintaero jää suureksi, on asiakkaan mahdollisuus valita myös halvempi paperinen vaihtoehto. Öljypisteellä käytössä olevat Filtron-raitisilmasuodattimet suodattavat tehokkaasti myös allergeeneja ja ovat antibakteerisia, eivätkä näin ollen tarjoa kasvualustaa bakteereille.

 

Raitisilmasuodattimen vaihto

Raitisilmasuodattimen vaihto ei aina ole työnä kaikista yksinkertaisin ja vaatii enemmän aikaa ja osaamista, kuin esimerkiksi moottorin ilmansuodattimen vaihto. Raitisilmasuodatin voi löytyä hansikaslokeron takaa, konehuoneen puolelta, apukuskin tai kuljettajan jalkatilasta ja joskus jopa kojelaudassa olevan luukun takaa. Automallista riippuen raitisilmasuodattimen vaihtoon voi tarvita pienen pakillisen työkaluja ja itse työ sisältää monia vaiheita, joissa voi joutua irroittamaan esimerkiksi kaasupolkimen tai hansikaslokeron. Myös keskikonsolia tai tuulilasin vesikourua voi joutua purkamaan, jotta raitisilmasuodattimeen päästään käsiksi.

Raitisilmasuodattimen vaihto ei myöskään lähes koskaan onnistu työergonomia-oppaan mukaisesti, vaan työ vaatii asentajalta lähes akrobaattisia asentoja. Suodattimen vaihto on asentajatyönä myös yksi tyypillisimmistä esimerkeistä, joissa kokemus korostuu – tuhannet suodattimen vaihdot kasvattavat ”silmät” sormenpäihin ja näppituntumalla hankalankin työn voi suorittaa turvallisesti ja nopeasti. Ensikertalaiselta lähes tunnin aikaa vievä raitisilmasuodattimen vaihto voi kokeneelta asentajalta hoitua vain muutamissa minuuteissa. 

 

Raitisilmasuodatin vaihtoväli – kuinka usein raitisilmasuodatin pitää vaihtaa?

Raitisilmasuodattimen vaihtoväli on vähintään kerran vuodessa ajomäärästä riippumatta. Mikäli ajoa tulee paljon, on suodatin hyvä vaihtaa 15-30 tkm välein. Raitisilmasuodattimen läpi virtaa 40-120 litraa ilmaa yhden sekunnin aikana, joten myös auton käyttöympäristö vaikuttaa oleellisesti siihen, kuinka nopeasti suodatin tukkeutuu epäpuhtauksista. Pölyisissä olosuhteissa raitisilmasuodatin kerää itsensä nopeasti täyteen likaa tai tukkeutuu helposti kuivuneista lehdistä.

Tyypillisesti vaihdon tarpeessa olevan raitisilmasuodattimen tunnistaa auton sisälle tulevasta tunkkaisesta hajusta tai jos puhallin ei poista tuulilasilta kosteutta nopeasti. Suodattimeen kertyneet epäpuhtaudet voivat myös sitoa itseensä paljon kosteutta, jolloin märän suodattimen läpi puhallettu kostea ilma tiivistyy tuulilasille. Myös vuotavat silmät tai aivastelu autossa kielivät vahvasti siitä, että raitisilmasuodattimen vaihto tulisi tarpeeseen.

Kosteus ja epäpuhtaudet suodattimen pinnalla luovat myös oivallisen kasvualustan bakteereille, jolloin suodattimeen voi kertyä hometta, joka aiheuttaa allergisia oireita matkustajille. Täysin tukkeutunut raitisilmasuodatin taas rasittaa auton puhallinta ja ennen pitkää tukkeutunut suodatin alkaa päästämään likaa lävitse, jolloin huonon sisäilman lisäksi voi lopputuloksena olla puhallinmoottorin rikkoutuminen.

 

Raitisilmasuodatin vaihto hinta

Raitisilmasuodattimen vaihdon hinta koostuu vaihtotyöstä ja suodattimen hinnasta. Öljypisteellä raitisilmasuodattimen vaihtotyön osuus on tyypillisesti noin 5-10 € ja aktiivihiilisuodattimien hinnat n. 25-45 €. Tarkan raitisilmasuodattimen vaihtohinnan omaan autoosi voit kysyä asiakaspalvelustamme.

Raitisilmasuodattimen vaihdon hintaa vertaillessa on tärkeää kiinnittää huomiota suodattimen hintaan. Paperinen raitisilmasuodatin ei ole suoraan vertailukelpoinen aktiivihiilisuodattimen kanssa. Mikäli hintaero vertailuissa jää pieneksi, on aktiivihiilisuodattimen käyttö ehdottomasti järkevämpää sen huomattavasti parempien suodatusominaisuuksien takia.

 

Onko autossani raitisilmasuodatin?

Onko autossasi ilmastointi? Jos vastasit kyllä niin, 99,99 % varmuudella autossasi on myös raitisilmasuodatin. Tänä päivänä lähes kaikki autot ovat varustettu raitisilmasuodattimella, mutta 2000-luvun alkupuolella se ei vielä ollut jokaisen auton vakiovaruste. Jos et ole varma onko autossasi raitisilmasuodatin, voit rohkeasti kysyä asiaa asiakaspalvelustamme

 

Mitä kaikkea Öljypisteellä on suodattimien vaihdossa tullut vastaan?

Öljypisteellä vaihdetaan vuosittain kymmeniä tuhansia ilma- ja raitisilmasuodattimia, jonka vuoksi vaihdon yhteydessä tulee väkisinkin eteen erikoisia sattumuksia. Homeinen raitisilmasuodatin, ämpärillinen lehtiä tai tammenterhoja suodattimen päällä on vielä kohtuu yleinen löydös, mutta silloin tällöin törmäämme myös hiirenpesiin ja joskus suodattimen läpi on nakertanut oman kulkureittinsä jokin jyrsijä.

Vastaan on tullut myös raitisilmasuodatin, jonka laskosten väliin oli aseteltu hajukuusen palasia peittämään ohjaamon tunkkaista ilmaa. Tunkkaisen hajun torjuntaan parempi keino on tehdä kennoston ja puhalluskanavien desinfiointi, jonka voit pyytää asentajalta raitisilmasuodattimen vaihdon tai auton ilmastointihuollon yhteydessä. 

 

Raitisilmasuodattimen vaihto Öljypisteellä

Raitisilmasuodattimen vaihto onnistuu Öljypisteellä aina autohuollon yhteydessä. Vaihtoehtoisesti voit myös käydä vaihdattamassa suodattimen ilman ajanvarausta sinua lähimmällä Öljypisteellä

Ajan ilmastointihuoltoon ja raitisilmasuodattimen vaihtoon pääset varaamaan täältä.

Lue myös lisää blogistammme auton moottorin ilmansuodattimen ja polttoainesuodattimen vaihdosta.