Auton moottorin ilmansuodatin

Auton ilmansuodatin ennaltaehkäisee moottorin kulumista ja komponenttien rikkoutumista. Mutta kuinka usein se pitää vaihtaa ja mitä se maksaa? Lue lisää!
Alt

Auton moottorin ilmansuodatin suodattaa moottoriin tulevasta ilmasta epäpuhtaudet. Hyvä ilmansuodatin pysäyttää imuilman mukana kulkeutuvat epäpuhtaudet, jotka voivat olla jopa 30-kertaa hiekkapölyä pienempiä hiukkasia.

Jos imuilman epäpuhtaudet pääsevät kulkeutumaan moottorin läpi, aiheuttavat ne ennenaikaista moottorin kulumista ja komponenttien rikkoutumista. Jos taas ilmansuodatin on täysin tukossa, nostaa se polttoaineen kulutusta ja voi niin ikään aiheuttaa moottoriin vakaviakin vaurioita kasvaneen imuvasteen takia. Siksi moottorin imuilman suodatus on erittäin tärkeää ja hyvästä ilmansuodattimen kunnosta on huolehdittava säännöllisesti. 

 

Paras ilmansuodatin autoon

Lähtökohtaisesti paras ilmansuodatin autoon on uusi ja puhdas. Kun uutta ilmansuodatinta valitaan, on kuitenkin tärkeää kiinnittää huomiota auton ilmansuodattimen yksityiskohtiin. Huono viimeistely tai epäilyttävän edullinen hinta kertovat usein suodattimen laadusta myös sen, mitä ihmisen silmä ei erota.

Etenkin Suomen olosuhteissa auton ilmansuodatin joutuu todella kovalle koetukselle, sillä sen on kestettävä erilaisten sääolosuhteiden tuomat haasteet. Ilmansuodattimen reunoilla olevan tiivistemateriaalin on pystyttävä tiivistämään ilmansuodattimen kotelo, niin kolmenkymmen asteen pakkasessa kuin myös kolmenkymmenen asteen helteessäkin, jolloin konehuoneen lämpötila voi nousta jopa yli 100 asteeseen. Myöskään suodattimen pinnalle kertyvä kosteus tai pakkaslumi eivät saa vahingoittaa suodatinpaperia. Halvan auton ilmansuodattimen paperimateriaali ei ole välttämättä tulenkestävää ja ajoneuvoja on jopa syttynyt palamaan autosta heitetyn tupakantumpin päätyessä ilmansuodatinta vasten.

 

Löydä paras ilmansuodatin autoon ammattilaisen avulla 

Suodatintehtaalla voi olla lähes sata erilaista paperimateriaalia, joita auton ilmansuodattimissa käytetään. Siksi esimerkiksi yleismallinen ilmansuodatin on mahdoton valmistaa, eri automallien vaatiessa erilaisia ominaisuuksia suodatinmateriaalilta. Materiaali voi olla myös öljytty, kuten esimerkiksi osassa Nissan ilmansuodattimissa. Suodattimen koko ja paperimäärä (ts. laskosten määrä) vaikuttaa myös ilmansuodattimen vaihtoväliin ja siihen, kuinka paljon moottorin pitää saada happea suodattimen läpi. Isot ja tehokkaat moottorit vaativat luonnollisesti enemmän happea kuin pienet. Yhden polttoainelitran palamiseen kuluu helposti jopa 10 000 litraa ilmaa, kun vertailun vuoksi ihminen käyttää yhden vuorokauden aikana 17 000 litraa ilmaa.

Öljypiste käyttää pääasiassa Filtron-ilmansuodattimia, jotka valmistetaan MANN+HUMMEL konsernin alla. MANN+HUMMEL on tunnettu edelläkävijä suodatinteknologiassa ja toimii johtavana alkuperäis-suodatintoimittajana suurimmille autokonserneille. Öljypiste on käyttänyt Filtron-suodattimia jo vuodesta 2007 saakka ja olemme todenneet, että niiden laatuun voi aina luottaa. 

 

Ilmansuodattimen puhdistus paineilmalla

Ilmansuodattimen puhdistus paineilmalla ei toimi koskaan! Jopa likaisella suodattimella ajaminen on moninkertaisesti parempi ratkaisu, kuin ilmansuodattimen puhdistus paineilmalla. Paineilmalla toteutettu suodattimen puhdistaminen rikkoo herkän paperimateriaalin ja työntää suodattimeen tarttuneet hiukkaset suodatinpaperin läpi. Jos suodattimeen on kertynyt paljon epäpuhtauksia ja uutta ei ole heti saatavilla, on turvallisin ratkaisu kopauttaa irtonainen lika pois ja vaihtaa suodatin uuteen mahdollisimman pian. Ilmansuodattimen puhdistamista paineilmalla voisikin verrata vaikkapa kahvinkeitossa suodatinpussin pesemiseen painepesurilla ennen seuraavaa käyttöä.

 

Ilmansuodatin tukossa oireet

Huonokuntoisen ja tukossa olevan ilmansuodattimen oireet näkyvät aaltoilevana tyhjäkäyntinä tai kasvaneena polttoaineenkulutuksena. Samalla se voi aiheuttaa muita vakavampiakin oireita, mikäli suodatin on alkanut päästämään likaa läpi. Yleisimmin likaa läpipäästävä ilmansuodatin aiheuttaa ensimmäiseksi ongelmia ilmamassamittarille, jonka tehtävä on kertoa moottorinohjaukselle imuilman määrä. 

Heikkolaatuinen ja halpa ilmansuodatin voi myös päästää likaa suodattimen ohi, jolloin silmämääräisesti puhtaalta näyttävä suodatin voi aiheuttaa samoja oireita, kuin tukossa oleva ilmansuodatin. Jos epäpuhtauksia pääsee kulkeutumaan pidemmän aikaa moottoriin, voi se aiheuttaa vakavan vaurion ja johtaa pahimmillaan moottorin vaihtamiseen.

 

Vapaavirtaussuodatin kuuluu kilpa-autoon

Vapaavirtaussuodatin on huollettava suodatin, jota käytetään kilpa-autoissa paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi. Nimensä mukaisesti ilma pääsee siinä virtaamaan vapaammin suodattimen läpi. Vapaavirtaussuodatin ei kuitenkaan ole hyvä ratkaisu henkilöautoon, koska parasta virtausta haettaessa on usein suodattimen suodatuskyvystä tingitty ja se vaatii säännöllistä huoltoa. Henkilöautopuolella ei vapaavirtaussuodattimella saavuteta myöskään tehohyötyä, tavallisen hyväkuntoisen ilmansuodattimen pystyessä päästämään moottorin tarvitseman määrän ilmaa lävitse.

 

Ilmansuodattimen vaihto

Ilmansuodattimen vaihto ei useinkaan ole kovin pitkäkestoinen operaatio, sillä suodattimen vaihto kestää keskimäärin n.10 min. Vaikka poikkeuksiakin löytyy, sillä joskus ilmansuodattimen vaihto voi olla lähes tunnin työ, kuten BMW M57D-moottoreissa. Onneksi näissäkin malleissa ilmansuodattimen kunnon tarkastus on nopea suorittaa tarkastusluukun kautta. 

Ilmansuodattimen vaihdon yhteydessä on myös tärkeää puhdistaa karkea esisuodatin ja puhdistinkotelo irtonaisesta liasta joko imuroimalla tai paineilmalla. Mikäli puhdistus tehdään paineilmalla, on imuputki moottorille suojattava tiiviisti, jotta epäpuhtauksia ei pääse kulkeutumaan moottorin puolelle. Suodattimen asennuksessa on myös pidettävä huolta, että vaahtomuovinen tai kuminen tiivistereunus asettuu tiivisti puhdistinkoteloon. Samalla on huolehdittava, että suodattimen kansi tulee kiinnitettyä oikein, eikä ohivuotoja pääse syntymään. 

 

Auton ilmansuodattimen vaihtoväli – kuinka usein moottorin ilmansuodatin pitää vaihtaa?

Auton valmistaja on usein määrittänyt ilmansuodattimen vaihtovälin kilometrikohtaisesti, joka kertoo takarajan suodattimen vaihdolle. Ilmansuodattimen vaihtoväliin vaikuttaa kuitenkin oleellisesti myös auton käyttöympäristö. Jos päivittäin ajetaan esimerkiksi hiekkatietä, on sanomattakin selvää, että ilmansuodatin kerää itseensä nopeammin likaa kuin pelkästään kestopäällystetyillä teillä liikkuva auto. Auton määräaikaishuolto-ohjelmassa ilmansuodattimen vaihtoväli on usein 40-90 tkm.

Öljypisteellä öljynvaihdon tai muun autohuollon yhteydessä ilmansuodattimen kunnon tarkistus voidaan tehdä aina veloituksetta. Ilmansuodattimen kunto onkin suositeltavaa tarkistaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä tai vähintään kerran vuodessa.

 

Ilmansuodatin vaihto hinta

Ilmansuodattimen vaihdon hinta koostuu suodattimen hinnasta ja vaihtotyöstä. Öljypisteellä ilmansuodattimen vaihtotyön hinta on tyypillisimmillään 5-10 € niissä autoissa, joissa suodatin on nopeasti tavoitettavissa. Ilmansuodattimien hinnat taas pyörivät keskimäärin 20-30 € nurkilla, joten ilmansuodattimen vaihdon kokonaishinnaksi määräytyy usein 25-40 € vaihtotöineen. Ilmansuodattimen vaihdon hintoja vertaillessa huomiota kannattaa kiinnittää suodattimen merkkiin ja hintaan. Epäilyttävän edullinen suodattimen hinta kun johtuu usein heikkolaatuisuudesta. 

Suodattimen vaihtotyön osuus taas on usein niin pieni, ettei itse asentamalla työlleen saa kovin hyvää korvausta, vaikka työ itsessään olisi helppo suorittaa kotikonstein. Suodattimen noutaminen varaosaliikkeestä, suodatinkotelon purkaminen, imurointi ja kasaus pitäisi hoitua salamannopeasti, jotta taloudellinen peruste olisi olemassa. Tee-se-itse-miehelle ilmansuodattimen vaihto voi kuitenkin olla mukava ja helppo työ suorittaa omaan autoon.

Suodattimen vaihtamatta jättäminen tai vaihdon lykkääminen ei kuitenkaan ole millään muotoa järkevää tai taloudellisesti perusteltua. Likaisen suodattimen aiheuttama polttoaineen kulutuksen kasvaminen tai pahimmassa tapauksessa moottorin jonkin osan vaurioituminen syövät suodattimen vaihdon lykkäämisessä säästetyt eurot hetkessä moninkertaisesti.

 

Mitä kaikkea Öljypisteellä on tullut suodattimien vaihdossa vastaan?

Öljypisteellä vaihdetaan vuosittain kymmeniätuhansia ilma- ja raitisilmasuodattimia. Näin ollen vaihdon yhteydessä on tullut koettua väkisinkin myös erikoisia sattumuksia. 

Ilmansuodatinkoteloista tulee usein vastaan hiirenpesiä, oravan talvivarastoja, hiiriä, lintuja ja onpa joskus jopa lepakko löytänyt tiensä putsarikoteloon. Toisinaan suodatin puuttuu kokonaan, siihen on porattu reikiä tai se on leikattu oikean kokoiseksi eri automallin suodattimesta. Tietenkin myös ne Niksi-Pirkan kuuluisat sukkahousut ovat joskus toimittaneet ilmansuodattimen virkaa. 

 

Ilmansuodattimen vaihto Öljypisteellä

Öljypisteellä ilmansuodattimen vaihto onnistuu ilman ajanvarausta jonottaessa ja ilmansuodattimen kunto voidaan tarkistaa aina autohuollon yhteydessä veloituksetta. Ajanvarauksen yhteydessä on myös lisäpalveluista mahdollista valita ilma- ja raitisilmasuodattimen kunnon tarkastus. Ajan huoltoon pääset varaamaan täältä.

Blogistamme löydät myös lisätietoa raitisilmasuodattimen ja polttoainesuodattimen vaihdosta sekä hiukkassuodattimista.