Autohuollon kymmenen urbaania legendaa

Autohuollon urbaanit legendat istuvat tiukassa. Mutta mitkä väitteistä ovat pelkkää tarua ja kannattaa jättää huomiotta? Anna asiantuntijoidemme kertoa!
Mitkä autohuollon urbaanit legendat eivät pidä paikkaansa?

1. Vaihteistoöljyt ovat ikuiset (ikiöljy)

Ikiöljy on legenda, ikuisia öljyjä ei ole olemassa. Sitkeimmin huhut ikiöljystä, jota ei kannata vaihtaa, koskevat BMW:n automaattivaihteistoja. BMW huolto-ohjelmaan ei ole merkitty vaihteistoöljyn vaihtoa ja myös vaihteiston pohjassa oleva tarra ”lifetime oil” on aiheuttanut hämmennystä. Vaihteistovalmistaja on kuitenkin tässäkin tapauksessa antanut öljynvaihtovälin suosituksen, mutta auton valmistaja on laskenut vaihteiston kestävän auton ”eliniän” alkuperäisillä öljyillä. Auton laskennallinen elinikä vain usein päättyy jo silloin, kun se meillä Suomessa on vielä nuori ja vähän ajettu.

 

2. Öljynvaihto rikkoo vaihteiston, eikä automaattilaatikon öljyjä kannata vaihtaa

Legendoja öljynvaihdon jälkeen hajonneista automaateista kuulee tasaisesti. Perusteita, miten uusi öljy voisi rikkoa vaihteiston, ei kuitenkaan ole. Suurimmassa osassa tapauksia vaihteisto olisi todennäköisesti tullut tiensä päähän samalla hetkellä, vaikka öljynvaihtoa ei olisi suoritettu. Syy-yhteys on vain löydetty juuri suoritetusta öljynvaihto-huollosta. Tähän sopiikin hyvin vertaus auton renkaiden vaihdosta: jos autoon vaihdetaan uudet renkaat ja kymmenen kilometrin ajon jälkeen rengas tyhjenee, niin luonnollisesti ensimmäisenä mieleen nousee ajatus viallisesta renkaasta, vaikka todellisuudessa sen olisi puhkaissut naula.  

Arvelemme myös osan huhuista lähteneen liikkeelle tapauksista, joissa satojatuhansia ajettuun vaihteistoon on perinteisellä tyylillä vaihdettu vain osa öljyistä. Tuolloin uuden öljyn pesevät ominaisuudet ovat voineet saada epäpuhtauksia irtoamaan likaisesta vaihteistosta, jolloin venttiilit jumittuvat. Tällaisissa tapauksissa nykyaikainen öljynvaihto huuhtelemalla ja sen yhteydessä toteutettu kemiallinen pesu olisivat auttaneet välttämään ongelmat. 


3. Vaihteiston pesu rikkoo vaihteiston 

Vaihteiston kemiallinen pesu on myös väitetty aiheuttavan vaihteiston rikkoutumisen. Yli kymmenen tuhannen pestyn vaihteiston kokemuksella voimme kuitenkin todeta, ettei huhulla ole totuuspohjaa. Kemiallinen sisäpesu suoritetaan vain silloin, kun koneellinen öljynvaihto huuhtelemalla koko vaihteiston öljytilavuudelta on mahdollista. Ja vaikka pesukemikaalia jäisi pieniä jäämiä vaihteistoöljyn sekaan, se ei siltikään aiheuta ongelmia tai tuhoa vaihteistoa. 

Lue myös sivustoltamme lisätietoa vaihteisto öljynvaihdosta automaattivaihteiston, DSG vaihteiston tai manuaalivaihteiston osalta.

 

4. Ilmastointihuolto on turhaa rahastusta

 

" Eihän jääkaappiakaan tarvitse huoltaa parin vuoden välein. "

Auton ilmastointilaite on toteutettu ajoneuvon käyttöä silmällä pitäen ja se eroaa tekniseltä toteutukseltaan muista kylmälaitteista. Järjestelmässä on käytettävä mm. joustavia letkuja ja liitoksia tavallista kylmälaitetta enemmän. Nämä letkut ja liitokset päästävät tärinästä ja lämpötilan muutoksista johtuen ajan saatossa kylmäainetta läpi. Samasta syystä myös järjestelmän sisälle pääsee kosteutta.

Kylmäaineen vajauksen johdosta kompressori työskentelee enemmän ja joutuu kovemmalle rasitukselle. Kompressorin voitelu toimii kylmäaineen mukana liikkuvalla öljyllä, joten kylmäainevajaus aiheuttaa puutteellisen voitelun. Tämä johtaa lopulta kompressorin rikkoutumiseen. Järjestelmän sisälle kertynyt kosteus taas aiheuttaa korroosiota ja syövyttää järjestelmää sisältäpäin.

Auton ilmastointihuollossa kone kuivattaa järjestelmän, samalla kun sinne lisätään kompressorin voiteluun tarkoitettua UV-värjättyä öljyä, täytetään oikea määrä kylmäainetta sekä testataan laitteen toiminta ja tiiveys. 

Jos aihe kiinnostaa, niin lue lisää ilmastointihuollosta

 

5. Moottoriöljyjä on aivan turhaan monenlaisia 

 

" Vieläkin pärjätään 5w-50 öljyllä, joka on parasta moottoriin kuin moottoriin, vaikka ei täyttäisikään autovalmistajan laatuvaatimuksia. "

Voi kumpa olisikin yksi ja ainut öljy, joka toimisi moottorissa kuin moottorissa. Meidän työ helpottuisi kummasti. Emme kuitenkaan pelkästä varastoimisen ilosta pidä valikoimassamme satoja erilaisia öljyjä. Pelkästään yhden tavallisen arkipäivän aikana käytämme noin kolmeakymmentä erilaista moottoriöljyä. 

Nykymoottoreiden erilaiset tekniset toteutukset vaativat öljyltä tiettyjä ominaisuuksia, jotta kohteet saavat oikeanlaista voitelua ja esimerkiksi pakokaasun jälkikäsittelylaitteet eivät vahingoitu. Kaikkia vaatimuksia täyttävää öljyä ei kuitenkaan voi valmistaa, koska vaadittavat ominaisuudet poikkeavat niin paljon toisistaan käyttökohteesta / teknisestä ratkaisusta riippuen. Usein jotakin tiettyä ominaisuutta korostamalla jokin toinen ominaisuus heikkenee.

Jos aihe kiinnostaa, niin täältä voit lukea lisää öljyn vaatimuksista.

 

6. Vain autovalmistajan alkuperäistä öljyä voi käyttää

Yhdelläkään auton valmistajalla ei ole omaa öljy- tai suodatintehdasta. Öljyt valmistaa aina jokin öljy-yhtiöistä ja auton suodattimet tulevat tarvikevalmistajilta. Autonvalmistajan logolla varustettu öljypurkki voi siis sisältää lähes kenen tahansa öljy-yhtiön öljyä. Mukaan lukien sen valmistajan, jonka öljy ei mielestäsi ole hyvää, tai mitä et itse haluaisi autoosi laitettavan mistään hinnasta. 

Auton valmistajan määrittämä luokitus ja sen sisältämät vaatimukset öljylle ovat tärkeimmät seikat. Kun öljystä löytyy oikeat luokitukset kyseiselle moottorille, voi sitä turvallisin mielin käyttää. Pieniä eroavaisuuksia öljyjen kesken löytyy, mutta me emme usko isojen yhtiöiden öljyjen väliltä löytyvän niin suuria eroja, että ne aiheuttaisivat merkittävää eroa moottorin kestävyyteen, öljynkulutukseen tai polttoainetaloudellisuuteen. Paljon merkittävämpi asia moottorin kestävyyden kannalta on pitää öljynvaihtoväli lyhyenä. 

 

7. Ainoastaan autovalmistajan alkuperäinen suodatin toimii

Öljynsuodattimet tulevat niin ikään autotehtaille tarvikevalmistajilta. Pakkauksen ulkonäkö ja suodattimeen painetut osanumerot / valmistajan logot ovat usein ainoa eroavaisuus saman valmistajan tarvikesuodattimen ja alkuperäissuodattimen välillä. Eri valmistajien suodattimien kesken eroavaisuuksia toki löytyy ja siksi kannattaa luottaa tunnettuihin suodatinvalmistajiin. Aivan tavatonta ei ole sekään, että autonvalmistajan kustannussyistä valitsema ”orkkissuodatin” on jonkin toisen valmistajan tarvikesuodatinta heikkolaatuisempi.

Meidän pääasiassa käyttämämme suodatinvalmistaja on Filtron. Filtron-suodattimet ovat osa MANN+HUMMEL -konsernia, joka on edelläkävijä suodatinteknologiassa ja toimii johtavana alkuperäis-suodatintoimittajana suurimmille autokonserneille. 

 

8. Jos autohuoltoa ei seuraa sivusta, se tehdään hutiloiden tai huoltokohteita jätetään suorittamatta

Meillä toki saa seurata autohuoltoa sivusta, mutta vahva suosituksemme on, että asentajalle annettaisiin työrauha. Työn teemme aina samalla tarkkuudella ja mitään huoltokohteita ei laiminlyödä, olipa asiakas seuraamassa huoltoa tai ei. Ei kirurgikaan jätä polvea leikkaamatta tai tekee sen hutiloiden, kun potilas on nukutettu ja vain paikallispuudutuksessa potilaan valvovan silmän alla operaatio suoritetaan loppuun ja huolellisesti. 

Hallin puolella työtä seurattaessa riski vaatteiden likaantumiselle tai henkilövahinkojen sattumiselle on merkittävä. Kokemus myös osoittaa, että työn valmistuminen saattaa hidastua ja huolellisuus kärsiä, jos työ keskeytyy usein ja auton huollossa tärkeät rutiinit ja työjärjestys kärsivät. 

Asentajamme arvostavat todella paljon, kun ilmoitat etukäteen halukkuudesta päästä katsomaan autoasi alapuolelta ja pyytävät myös katsomaan, mikäli ovat huomanneet jotakin poikkeavaa huollon yhteydessä. Korona-aikana odotus on kuitenkin onnistunut vain asiakastiloissa.

 

9. Huoltaminen muualla kuin merkkiliikkeessä tai tarvikeosien käyttäminen katkaisee takuun.

EU:n ryhmäpoikkeusasetus määrittää, että auton valmistaja ei saa rajoittaa takuun voimassaoloa, vaikka autoa korjataan / huolletaan muun merkkisillä osilla tai muualla kuin valtuutetussa merkkikorjaamossa. Käytettävien osien ei siis pidä olla alkuperäisiä, mutta niiden on laadultaan vastattava alkuperäistä varaosaa. Määräaikaishuollon saa siis suorittaa mikä tahansa autohuolto, kunhan se suoritetaan tarkasti valmistajan huolto-ohjelmaa noudattaen.

Auton takuun säilymisen ehtona on, että autoa on huollettu määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti. Kuluttajan on huolehdittava, että auto tulee aina huollettua ajallaan. Mikäli autoon tulee takuun aikana jokin vika, voi puutteellinen huoltohistoria estää korjauksen takuun piikkiin, jolloin se jää auton omistajan itsensä maksettavaksi. 

 

10. Autohuolto tekee aina ylimääräistä ja käyttävät hyväksi asiakkaan tietämättömyyttä.

Huijata voi vaan kerran. Meille taas on tärkeää pitkät asiakassuhteet ja haluamme teidän asioivan meillä myös jatkossa. Jos tietämättömyyttä hyväksi käyttäen ylihuoltaisimme autosi, etsit varmasti seuraavalle kerralle jonkin toisen huoltopaikan. 

Suosittelemme toki aina muita huoltokohteita, jotka ovat ajankohtaisia tai hyvä suorittaa samalla. Tavatonta ei ole sekään, että suosittelemme asiakasta siirtämään huoltokohteen tulevaisuuteen, mikäli kyseinen huolto ei ole vielä ajankohtainen tai tuottaa mielestämme ainoastaan turhia kuluja. Monesti asiakas voi pyytää esimerkiksi iridium-tulppien vaihtoa liian ajoissa tai jo selvästi mekaanisesti hajonneeseen vaihteistoon öljynvaihtoa. 

Kokemus auttaa myös tietämään autojen tyypillisiä vikoja. Esimerkiksi jos asiakas haluaa sytytyskatkosten vuoksi vaihtaa tulpat, ja tiedämme katkosten johtuvan mallin tyyppiviallisista sytytyspuolista, osaamme ohjata huoltoa oikeaan suuntaan.

 

Päätöksen huollettavista kohteista tekee kuitenkin aina asiakas!

Joskus pakolliset huollon lisäkulut voivat aiheuttaa kysymyksiä. Tyypillisin esimerkki on jarrupalojen vaihdon yhteydessä vaihdettava jarrusatula, vaikka jarrut olivatkin ennen palojen vaihtoa toimineet täysin normaalisti. Silloin kyseessä on ollut ”piilovika”, joka estää uusien palojen asentamisen, ennen kuin uusi satula on asennettu. Tällaisissa tilanteissa asiakkaaseen ollaan kuitenkin yhteydessä ja kerrotaan parhaan taidon mukaan, miksi ruostunut jarrusatulan mäntä aiheuttaa ongelmia vasta uusien palojen vaihdon yhteydessä ja miksi se on vaihdettava juuri ennen uusien palojen asennusta.