Automaattivaihteiston huuhtelu

Automaattivaihteiston huuhtelu on vaihteiston huoltomenetelmä, jossa öljynvaihto suoritetaan koneellisesti koko järjestelmän tilavuudelta. Tutustu nyt!
Automaattivaihteiston huuhtelu suorittaa öljynvaihdon koko järjestelmän tilavuudelta.

Automaattivaihteiston huuhtelu, automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelemalla, huuhteluöljynvaihto, automaattivaihteiston 100% koneellinen öljynvaihto, vaihteiston pesu.. Rakkaalla lapsella on niin monta nimeä!

 


Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelemalla

Automaattivaihteiston huuhtelu on automaatti-, cvt- eli portaattomalle ja osalle kaksoiskytkin vaihteistoista tarkoitettu huoltomenetelmä, jossa öljynvaihto suoritetaan vaihteistoon koneellisesti ja koko järjestelmän tilavuudelta. Ongelmana ns. perinteisessä, eli valuttamalla tehdyssä öljynvaihdossa on se, että vaihteistoon jäävän vanhan öljyn osuus on huomattavan suuri. Tästä syystä automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelemalla onkin erittäin paljon tehokkaampi ja kokonaisvaltaisempi huoltomenetelmä verrattuna perinteisiin keinoihin. 


Automaattivaihteiston pesu kemiallisesti

Automaattivaihteiston huuhtelun eli koneellisen öljynvaihdon yhteydessä vaihteisto on myös mahdollista pestä sisäisesti. Automaattivaihteiston pesu tehdään erityisen, vaihteistoa varten kehitetyn pesukemikaalin avulla. Kemikaali sisältää aineita, jotka irrottavat vaihteistosta mm. pinttynyttä likaa ja öljyperäistä hartsia. Pesukemikaali lisätään aina ennen huoltoa, jolloin epäpuhtaudet liukenevat kemikaalin vaikutuksesta vanhan öljyn sekaan. 

Kun pesukemikaali on vaikuttanut vaihteistossa, automaattivaihteiston öljynvaihto suoritetaan koko järjestelmän tilavuudelta, jolloin vaihteistosta saadaan pois pesukemikaali, vanha öljy sekä epäpuhtaudet sen mukana. Automaattivaihteiston pesu onkin erittäin tehokas keino vaihteiston puhdistukseen, jonka vuoksi se olisi hyvä toteuttaa aina huuhtelun yhteydessä. 

 

Automaattivaihteiston 100% koneellinen öljynvaihto

Koneellisessa automaattivaihteiston huuhtelu öljynvaihdossa öljynvaihtokone kytketään osaksi vaihteistoöljyn jäähdytyskiertoa tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi öljynsuodattimen tilalle tulevalla adapterilla. Öljy kiertää koko huollon ajan huoltolaitteen läpi, josta voidaan myös visuaalisesti tarkastella mm. vaihteistossa olevan öljyn väriä. Öljynvaihto huuhtelemalla suoritetaan kun auto on käynnissä, jolloin öljy saadaan vaihdettua koko tilavuudeltaan, mukaan lukien momentinmuuntimen, mekatroniikan ja öljynjäähdyttimen. Öljynvaihto tapahtuu auton oman vaihteistoöljypumpun avustuksella, tai pelkästään automaattivaihteiston huoltolaitteen öljypumppua / -pumppuja hyväksi käyttäen.

 

Vaihteistoöljyn suodatin

Osa automaattivaihteistoista on varustettu vaihteistoöljyn suodattimella / suodattimilla, jotka on tarkoitettu vaihdettavaksi jokaisen vaihteiston öljynvaihdon  yhteydessä. Osassa autoista taas löytyy ns. sihti-tyyppinen vaihteistoöljyn suodatin, joka on huoltovapaa, kun taas osassa on käytössä molemmat yhdessä. Mikäli vaihteistoöljyn vaihtoon sisältyy myös suodattimen vaihto, se suoritetaan aina pesun ja öljynvaihdon jälkeen, jolloin vanha öljy ja epäpuhtaudet eivät pääse likaamaan uutta suodatinta. Joissakin malleissa mm. BMW:n paljon käyttämissä ZF:n vaihteistoissa on käytössä öljypohja, johon suodatin on integroituna. Tällöin koko pohja vaihdetaan aina uuteen öljynvaihdon yhteydessä.

 


Vaihteistoöljyn määrä eli vaihteistoöljyn taso

Vaihteistoöljyn määrä, eli ts. vaihteistoöljyn taso, on pidettävä aina oikeana. Etenkin automaattivaihteiston öljymäärä on oltava tarkalleen toleranssin sisällä, sillä jo pieninkin yli- tai vajaatäyttö saattaa aiheuttaa vaihteiston toimintaan häiriöitä. Teemme vaihteistoöljyn tason tarkastuksen aina valmistajan ohjeen mukaisesti, johon usein sisältyy myös erilaisia toimenpiteitä ennen vaihteistoöljyn määrän tarkastusta. Lisäksi valmistaja määrittää tarkan lämpötilan / lämpötila-haarukan, jossa öljytason tarkastus on tehtävä. 

Lähes aina vaihteistoöljyn määrän tarkastukseen tarvitaan diagnostiikkatyökalua, jolla vaihteiston ohjainlaitteelta päästään lukemaan mm. tarkka vaihteistoöljyn lämpötila. Eri autonvalmistajilla ja vaihteistoilla on huomattavasti erilaiset ohjeistukset tason tarkastukseen – toisessa lämpötila voi olla noin käden lämpöinen ja tarkastus tehdään auto käynnissä, kun taas toisella lämpötila voi olla lähellä 100 astetta tai tarkastus tehdään auton moottori sammutettuna.

Käytettävän öljyn on aina täytettävä valmistajan määrittelemät vaatimukset, varmistammekin aina oikean öljyn vaihteistoon ennen huoltoa. Huomioitavaa on myös, että vaihteistoon ei ole yhtä ja ainoaa "valmistajan omaa" öljyä, vaan useilta öljy-yhtiöiltä voi löytyä auton valmistajan laatuvaatimukset täyttävä öljy.

 

Öljylaskuri ja sen nollaus

Vaihteiston ohjainlaitteessa voi olla myös heikkenemistä mittaava öljylaskuri, joka laskee öljyn kulumista ja ominaisuuksien muuttumista sen ikääntyessä. Mikäli auto on varustettu tällaisella laskurilla, on vaihteiston oikean toiminnan takaamiseksi erityisen tärkeää, että öljynvaihdon jälkeen öljylaskuri nollataan. Me tarkastammekin aina öljynvaihdon jälkeen löytyykö autosta öljylaskuria, ja nollaamme sen tarvittaessa diagnostiikkatyökalulla.

 

Kysy lisää tai varaa aika automaattivaihteiston öljynvaihtoon huuhtelemalla

Jos sinua askarruttaa koneellinen automaattivaihteiston huuhtelu, kysy lisätietoa asiantuntijoiltamme tai lue aiheesta lisää DSG öljynvaihto ja automaattivaihteiston öljynvaihto -blogiartikkeleistamme.

Olemme öljynvaihtoon erikoistunut huoltoliike, jolla on erittäin laaja tietämys eri merkkien öljynvaihdosta, mukaan lukien myös erilaiset automaattivaihteistot. Ajanvarauksen automaattilaatikon öljynvaihtoon huuhtelemalla voit varata joko suoraan verkossa tai ottamalla yhteyttä oman paikkakuntasi Öljypisteen toimipisteeseen.