DSG öljynvaihto ja vaihteiston säännöllinen huolto

DSG öljynvaihto ja DSG-vaihteisto ovat aiheita, jotka herättävät kysymyksiä. Nyt löydät blogistamme vastaukset kaikkiin mieltäsi askarruttaviin asioihin.
Alt

DSG öljynvaihto ja -vaihteistot ovat aiheita, jotka herättävät paljon kysymyksiä. Yleisimpiin kysymyksiin lukeutuvat esimerkiksi miksi DSG-vaihteiston tai yleisesti kaksoiskytkinvaihteiston öljynvaihto on niin tärkeää ja miksi se on suoritettava tasaisin määräajoin? Ovatko DSG-vaihteistojen ongelmat aina vaihteiston rakenneongelmia vai voivatko viat olla itseaiheutettuja? Miten DSG-vaihteiston tekninen toimintatapa eroaa perinteisistä automaateista ja miksi se vaatii tiheämpää huoltoväliä? Kokosimme sinulle nyt vastaukset kaikkiin kysymyksiisi! 

 

Kaksoiskytkinvaihteisto

Parempaa polttoainetaloudellisuutta, suorituskykyä ja edullisempia valmistuskustannuksia tavoitellessa, lähes kaikki autonvalmistajat ovat siirtyneet valmistamaan automaattiautoistaan valtaosan ns. kaksoiskytkinvaihteistona. DSG (Direkt-Schalt Getriebe) on Skoda, Volkswagen ja Seat valmistajien käyttämä nimitys kaksoiskytkinvaihteistolle, mutta puhekielessä sitä voi kuulla käytettävän yleisesti synonyymina kaikkien merkkien kaksoiskytkinvaihteistoille. 

Kaksoiskytkinvaihteistojen alan valtaus ei ole kuitenkaan aina edennyt ilman ongelmia, sillä epäkohtia on esiintynyt jopa takaisinkutsu-kampanjoihin ja sovittelupaketteihin saakka. Eniten uutisoinnissa ovat olleet esillä Ford Powershift ja VAG-konsernin DSG-vaihteiston ongelmat.

 

Märkäkytkin vs. kuivakytkin

DSG-vaihteistoissa käytetään kytkinasetelmien seassa erikoisvaihteistoöljyä, joka on vaihdettava aina määräajoin. Vaihteistot, joissa öljy toimii kytkinten seassa, käytetään kansankielellä nimeä ”märkäkytkin”. 

Kaksoiskytkinvaihteistossa voi olla myös ns. ”kuivakytkin”, jolloin vaihdettavaa kaksoiskytkinöljyä ei ole. Kuivalla kytkimellä toteutetut vaihteistot eivät kuitenkaan ole aivan yhtä pitkäikäisiä kuin märillä kytkimillä varustetut veljensä. Kuivakytkin vaihteistoa ei myöskään voida yleensä käyttää tehokkaampien tai enemmän vääntöä omaavien moottoreiden aisaparina.

 

Automaattivaihteistojen vaihteistotyypit

Automaattivaihteistojen vaihteistotyypit eroavat niin nimeltään, kuin myös teknisiltä ominaisuuksiltaan toisistaan. DSG-vaihteisto tai kaksoiskytkinvaihteisto ei siis näin ollen ole niin sanotusti ”perinteinen” automaattivaihteisto, vaan sen virallinen tekninen nimitys kulkee nimellä “automaattisella vaihteensiirtomekanismilla varustettu käsivaihteisto”. Käytännössä automaattivaihteisen auton ajaminen ei kuitenkaan muutu miksikään, olipa automaattivaihteistojen vaiheistotyypit tekniseltä toiminnaltaan millaisia tahansa:

  • Turbiinitoiminen momentinmuunnin-vaihteisto, jonka toimintaperiaatteita noudattaa suurin osa käytössä olevista automaattivaihteistoista. Esimerkkejä momentinmuuntimella toimivasta vaihteistosta ovat BMW:n ZF6HP ja ZF8HP, Audin Tiptronic, Mercedes-Benzin 7 G-Tronic sekä 9 G-Tronic -vaihteistot.
  • CVT-vaihteisto eli variaattorivaihteisto, jossa välityssuhde muuttuu portaattomasti yleensä hihnan tai ketjun välityksellä. Audi käytti CVT-vaihteistosta nimitystä Multitronic ja se onkin varmasti takavuosien tunnetuin variaattorivaihteisto.
  • Robottivaihteisto eli automatisoitu manuaalivaihteisto on kohtuu harvakseltaan käytössä oleva automaattivaihteistojen vaihteistotyyppi. Samalla se on eräänlainen DSG-vaihteistojen esiaste, jossa automatiikka hoitaa manuaalivaihteiston ja kytkimen toimintaa. Muun muassa Honda, MB Sprinter sekä PSA-konserni ovat käyttäneet robottivaihteistoa.
  • Kaksoiskytkinvaihteisto, jonka alle myös DSG-vaihteisto lukeutuu. Tässä automaattivaihteiston vaihteistotyypissä on erityistä se, että kaksi kytkintä mahdollistaa toisen vaihteen pitämisen esivalittuna, jolloin vaihteenvaihto sujuu lähes katkotta samalla kun ajotietokone pystyy ennakoimaan kuljettajan ajotapaa. 

 

Automaattivaihteiston vaihteistotyyppi voi vaikuttaa ajotapaan

Kaikissa edellämainituissa vaihteistoissa auto on varustettu vain jarru- ja kaasupolkimella, kun automatiikka hoitaa liikkeellelähdön sekä vaihteen- tai välityssuhteen muuttamisen.

Kaksoiskytkinvaihteiston teknisen toteutuksen kannalta käyttäjän on kuitenkin huomioitava ajotavoissaan vaihteiston tekniset eroavaisuudet. Tilanteet, joissa manuaalivaihteisen auton kytkintä luistetaan (esimerkiksi ryömintä tai mäessä paikallaan pitäminen ilman jarrua) rasittavat myös kaksoiskytkinvaihteiston kytkintä samalla tavalla, vaikka itse kytkinpoljinta autossa ei olekaan. Perinteisessä momentinmuunnin-vaihteistossa edellä mainitut tilanteet eivät rasita vaihteistoa.

 

Eri valmistajien kaksoiskytkinvaihteistot

Lähes kaikki autonvalmistajat varustavat nykyään valta-osan automaattivaihteisto-autoistaan kaksoiskytkinvaihteistolla. Sen etuihin lukeutuu hyvä polttoainetaloudellisuus ja parempi suorituskyky. Vaihteiston valmistuskustannukset ovat myös perinteistä automaattivaihteistoa huomattavasti matalammat. 

Kaksoiskytkinvaihteisto omaa myös erilaisia nimityksiä, riippuen vaihteiston tai autonvalmistajasta:

  • Volkswagen, Skoda ja Seat käyttävät nimitystä DSG.
  • Ford ja Volvo kutsuvat kaksoiskytkinvaihteistoa nimellä Powershift.
  • BMW käyttää M-DCT nimeä.
  • Audin kaksoiskytkinvaihteistot käyttävät mallinimeä S-Tronic.
  • Mercedes-Benz kaksoiskytkinvaihteisto on DCT. DCT-vaihteisto on myös yleisesti käytössä oleva nimitys kaksoiskytkinvaihteistolle, lyhenteen muodostuessa englanninkielisistä sanoista “Dual Clutch Transmission”.
  • Lisäksi muita käytössä olevia nimityksiä kaksoiskytkinvaihteistolle ovat mm. TCT, DDCT, EDC, SST, PDK sekä Xtronic.

Vaikka edellä mainitut valmistajat käyttävät kaksoiskytkinvaihteistoista eri nimityksiä, ovat ne kaikki toimintaperiaatteeltaan samanlaisia kahden kytkimen toimintaan perustuvia vaihteistoja. Kuitenkin teknisiä yksityiskohtia tarkastellessa myös joitakin eroavaisuuksia löytyy, joista suurimpana esiin nousee vaihteistojen valmistaminen joko kuiva- tai märkäkytkimellä varustettuna.

 

DSG-vaihteiston öljynvaihto

DSG-vaihteiston toimintaperiaate poikkeaa perinteisestä automaatista ja näin ollen luotettavan toiminnan takaamiseksi DSG-vaihteiston öljynvaihto tulee suorittaa aina säännöllisin väliajoin. Mutta miten niiden toiminta eroaa perinteisistä vaihteistoista ja miksi öljynvaihto on lopulta niin tärkeää?

”Märkäkytkin” nimeä käytetään yleisesti kaksoiskytkinvaihteistoista, joiden kytkinpakat toimivat ”öljykylvyssä”. Kytkinten kuluessa, niistä irtoava materiaali sekoittuu öljyyn ja heikentää voitelua. Lisäksi öljy kuumenee käytössä, joka niin ikään lyhentää öljyn käyttöikää. Tästä syystä märkäkytkimellä varustettujen DSG- ja muiden kaksoiskytkinvaihteistojen huoltoväli on usein määritetty maksimissaan 60 tkm. Lisäksi DSG-vaihteiston öljynvaihdon yhteydessä myös mahdollinen huoltosuodatin/suodattimet uusitaan. 

 

DSG öljynvaihto huuhtelemalla

Suurimpaan osaan kaksoiskytkinvaihteistoista voidaan suorittaa DSG öljynvaihto huuhtelemalla koneellisesti tai perinteisesti propusta valuttamalla. Propuista valuttamalla saadaan vaihdettua DSG-vaihteistoista lähes koko öljytilavuus, kun taas perinteisissä automaateissa valtaosa öljystä jää turbiiniin ja muuhun järjestelmään, jos huoltoa ei suoriteta koneellisesti huuhtelemalla. Kaksoiskytkinvaihteistoissa ei kuitenkaan ole turbiinia, jolloin koneellinen öljynvaihto huuhtelemalla ei tarjoa aivan yhtä suurta hyötyä, kuin perinteisen automaatin huollossa.

 

DSG öljynvaihto huuhtelemalla kannattaa viimeistellä kemiallisella pesulla

Parasta lopputulosta haettaessa on aina kannattavaa suorittaa DSG öljynvaihto huuhtelemalla ja viimeistellä huolto vaihteistoon tehtävällä kemiallisella sisäpesulla. Koneellisella huuhtelulla öljyt saadaan vaihdettua koko öljytilavuuden osalta, kun taas kemiallinen pesu irroittaa vaihteistoon pinttynyttä likaa. 

Volvo ja Ford Powershift-vaihteistot sekä suuri osa VAG-konsernin 6- ja 7-vaihteisista DSG-vaihteistoista ovat tyypillisiä esimerkkejä märkäkytkimellä varustetuista automaattivaihteistoista, joissa on myös vaihdettava patruunamallinen huoltosuodatin. Vaihteiston öljytilavuus on märällä kytkimellä varustetussa DSG-vaihteistossa usein 5-8 litran tietämillä.

 

DSG öljynvaihto väli

DSG öljynvaihto väli on muita vaihteistotyyppejä lyhyempi. Märkäkytkimellä varustettu 6 ja 7 vaihteinen DSG-automaatti omaa 60 tkm öljynvaihtovälin. Huollossa vaihteiston kaksoiskytkinöljy ja vaihteiston suodatin uusitaan. Märkäkytkimellä varustettu 6 ja 7 vaihteinen DSG-vaihteisto onkin oikein huollettuna osoittautunut kuivakytkimellä toimivaa DSG-vaihteistoa kestävämmäksi ratkaisuksi. DSG öljynvaihto väli onkin hyvin tarkka, eikä sitä pidä ylittää, sillä pitkäksi venähtänyt öljynvaihtoväli katkaisee takuun vaihteiston osalta.

Kuivalla kytkimellä varustettu 7-vaihteinen DSG-vaihteisto ei omaa vaihdettavaa kaksoiskytkinöljyä, jonka vuoksi sille ei ole määritetty huoltoväliä. Kuivakytkin DSG-vaihteistoon on kuitenkin mahdollista suorittaa öljynvaihto ns. ”kovan” vaihteiston puolelle, jossa öljy voitelee rattaat ja laakerit. Tähän suositellaan noin 60 – 100 tkm huoltoväliä, joka on suosituksena myös manuaalivaihteiston öljynvaihtoväliksi.

Mercedes-Benz DCT-kaksoiskytkinvaihteiston öljynvaihdon väli on 100 tkm. Öljyn lisäksi Mersun DCT-vaihteistosta vaihdetaan patruunamallin suodatin ja vaihteiston öljypohjan sisällä oleva toinen suodatin.

Ford ja Volvo käyttävät uudistuotannossaan paljon Getragin valmistamaa Powershift kaksoiskytkinvaihteistoa. Fordin määrittämä öljynvaihdon huoltoväli Powershift-vaihteiston öljylle ja suodattimelle on 60 tkm. Volvon Powershift-vaihteiston huoltoväli taas on 80 tkm, johon kuuluu niin ikään vaihteistoöljyn sekä suodattimen vaihto.

Yleisesti kaksoiskytkinvaihteistojen, joiden kytkimet ovat öljyn kanssa tekemisissä, öljynvaihto väli on yleensä 60 – 100 tkm. 

 

DSG öljynvaihto hinta

DSG öljynvaihdon hinta vaihtelee hieman riippuen vaihtomenetelmästä sekä vaihteistotyypistä. 6- ja 7-vaihteisen DSG-vaihteiston öljyn ja suodattimen vaihdon hinta on keskimäärin n. 220 – 350 € riippuen vaihtomenetelmästä. Propuista valuttamalla vaihdetun öljyn määrä on koneellista vaihtoa pienempi ja silloin hinta on suodattimen kanssa n. 220 – 280 €. 

 

DSG öljynvaihto huuhtelemalla hinta

DSG öljynvaihto huuhtelemalla koneellisesti maksaa n. 320 - 350 €, sillä vaihdettu öljymäärä on muutaman litran suurempi. Lisäksi koneellisessa vaihdossa on mahdollista suorittaa vaihteistoon kemiallinen pesu, joka nostaa hintaa 60 €.

Yleisimpiä Öljypisteellä huollettuja DSG-vaihteistoja ovat Volkswagen tai Skoda 6 tai 7 vaihteinen DSG-vaihteisto. Esimerkiksi Skoda Octavian DSG öljynvaihdon hinta valuttamalla on 220 €. Esimerkkihinta on 6 vaihteinen DSG-vaihteisto ja hintaan sisältyy 5 litraa öljyä sekä suodatin. Jos saman vaihteiston öljynvaihto suoritetaan huuhtelemalla koneellisesti maksaa se 320 €, jolloin vaihdettu öljymäärä on 8 litraa.

 

VW DSG öljynvaihto hinta

VW DSG öljynvaihto 7 vaihteiseen DSG automaattiin maksaa 280 € sisältäen suodattimen vaihdon. 7 vaihteisen kuivakytkin DSG-vaihteiston öljynvaihto maksaa 110 €. Kuivakytkin vaihteistossa ei ole vaihdettavaa kaksoiskytkinöljyä, vaan vaihto sisältää pelkät vaihteiston voiteluöljyt.

 

Mercedes-Benz 7-vaihteinen DCT-automaatti öljynvaihdon hinta

Mercedes-Benz 7-vaihteisen DCT-automaatin öljynvaihdon hinta on 520 € ja sisältää vaihteiston öljyn lisäksi myös molempien vaihteiston suodattimien vaihdon.

Volvo ja Ford Powershift öljynvaihdon hinta on 250 €. Hinta sisältää 6 litraa vaihteistoöljyä, suodattimen vaihdon ja työt.

Lisää mallikohtaisia hintoja ja tarkemmat hintatiedot automaattien öljynvaihdolle löydät automaattivaihteiston öljynvaihdon hinnastosta.

 

Onnistuuko DSG öljynvaihto itse?

DSG öljynvaihto itse ei ole paras valinta, sillä kyseinen huoltotyö edellyttää paljon tietoa vaihteistotyypistä sekä huollon suorittamisen yksityiskohdista. Lisäksi siihen vaaditaan usein erikoistyökaluja sekä diagnoosityökalua, joka mahdollistaa myös öljypumpun käytön osassa kaksoiskytkinvaihteiston tyhjennyksistä. Itse DSG öljynvaihdon suorittamalla voikin tietämättömyyttään saada aikaan pahaa vahinkoa, jonka korjaus tulee maksamaan huomattavasti öljynvaihtohuoltoa suuremman summan. 

 

Öljyn määrä merkitsee paljon

Lisäksi vaihteiston oikea öljymäärä on tärkeässä roolissa vaihteiston toiminnan kannalta. Tarkistamisen osalta on myös tiedettävä oikeat tarkistuslämpötilat sekä mahdolliset muut toimenpiteet, jotka pitää suorittaa ennen tarkistuspropun avaamista. Todella usein kaksoiskytkinvaihteistolle suoritetaan diagnoosityökalulla tarvittavat toimenpiteet ennen öljytason tarkistamista tai öljynvaihdon jälkeen. Vaihteiston täyttäminen uudella öljyllä vaatii myös usein mallikohtaisen erikoistyökalun.

 

Öljyn vaatimukset vaihtelevat vaihteistotyypin ja valmistajan mukaan

Öljyn valinnassa on myös oltava tarkkana, sillä kaksoiskytkinvaihteistossa käytetään erikoisöljyä.  Eri valmistajien vaihteistotyypit omaavatkin todella tarkat vaatimukset öljylle. Väärää öljyä käytettäessä vaihteisto voi rikkoutua hyvinkin nopeasti, vaikka öljynvaihto olisi muuten suoritettu oikeaoppisesti.

 

Tule öljynvaihtoon meille

Öljypiste on erikoistunut kaikkien erilaisten vaihteistotyyppien huoltoihin. Pelkästään DSG-vaihteistojen huollosta Öljypisteen ammattilaisilla on tuhansien huollettujen vaihteistojen tuoma kokemus. Meillä asioidessasi voitkin aina olla varma siitä, että vaihteistosi saa oikeanlaista huoltoa ja työ tehdään oikein ja huolella. Luota siis öljynvaihdon ammattilaiseen, jonka kokemus automaattien huollosta hakee vertaistaan. 

Kun siis DSG-vaihteistosi on öljynvaihdon tarpeessa, varaa aika Öljypisteelle jo tänään! Jos taas mielessäsi on kysymys liittyen DSG öljynvaihtoon, automaattivaihteiston öljynvaihtoon tai muihin vaihteiston huoltoa koskeviin asioihin, voit aina ottaa yhteyttä Öljypisteelle. DSG-vaihteiston öljynvaihdon hinta ja muut yleisimmät automaattien öljynvaihtohinnat löydät hinnastostamme.