Vikakoodien luku

”Vain viivakoodit aukaisee, tien meidän hermokeskukseen”, laulaa heinolalainen punk-yhtye. Jos viivakoodit muutettaisiin vikakoodeiksi ja hermokeskuksella viitattaisiin auton järjestelmään, voisi helposti kuvitella laulun sanoittajan työskentelevän autokorjaamossa. Lue lisää vikakoodeista!
vikakoodien_luku

Auton vikakoodit sananmukaisesti aukaisevat korjaajalle auton järjestelmään tallentunutta vikaa, kun ne luetaan järjestelmästä ja ohjaavat korjaajaa oikeaan suuntaan. Mutta mitä kaikkea vikakoodien lukuun liittyy?

Selviääkö kaikki auton viat vikakoodeilla?  

Kun autoon tulee vika, jonka sen järjestelmä tunnistaa, sytyttää se usein kojelautaan viasta kertovan vikavalon ja tallentaa auton muistiin viasta kertovan koodin. Aina vika ei ole niin merkittävä, että vikavalo syttyisi, mutta siltikin auton muistissa saattaa olla vikakoodeja.

Vikakoodit ovat tienviitta siihen suuntaan, mistä autossa esiintyvää vikaa kannattaisi lähteä etsimään. Auton vikakoodeja voi olla useampia, jolloin diagnostiikkalaitetta lukevan henkilön tulee osata tulkita koodien perusteella vian oikea lähde. Muutokset polttoaineen paineessa tai imutilan lämpötilassa ovat esimerkiksi sellaisia vikoja, jotka tallentavat auton muistiin vikakoodin, mutta kaikki auton viat eivät kuitenkaan tallenna vikakoodeja auton muistiin. Tällaisia ovat täysin mekaaniset viat, kuten välyksellinen nivel tai kulunut pyöränlaakeri. Nämä viat huomataan tavallisimmin autohuollon yhteydessä. 

Vikakoodin ilmoittamat viat on syytä tarkistaa ja korjata ennen katsastusta, sillä jotkin vikakoodit auton muistissa voivat myös vaikuttaa auton määräaikaiskatsastukseen.

Miten vikakoodit luetaan? 

Vikakoodit luetaan diagnostiikkalaitteella, joita on markkinoilla lukemattomia erilaisia. Päätyypittäin ne jakautuvat kahteen kategoriaan: merkkikohtaisiin ja yleismallisiin testereihin. Merkkikohtaiset testerit ovat useimmiten hieman laajempia ominaisuuksiltaan, mutta soveltuvat vain yhteen merkkiin. Yleismallisilla testereillä taas saadaan lähes kaikki viat luettua ja tunnistettua, mutta joskus tarkempaa tietoa etsittäessä niiden ominaisuudet eivät ole tarpeeksi kattavia.  

Käytännössä vikakoodit luetaan kytkemällä auton OBD-porttiin diagnostiikkalaite, jossa on joko oma näyttö tai se on kytketty langattomasti tai johdolla tietokoneeseen. Näytölle tai tietokoneelle tuleva vikakoodilistaus näyttää vian koodin sekä selitteen. Listaus voidaan halutessa tulostaa myös paperille, jolloin vikakoodin perässä näkyy usein myös kirjattuna vian laadusta kertova tarkenne.

Asiantuntevan autohuollon henkilökunta pystyy päättelemään vikakoodista ja sen selitteestä vian laadun ja syyn. Esimerkiksi jotkin vikakoodiyhdistelmät voivat viitata johonkin laajempaan vikaan, kuten venyneeseen jakoketjuun. 

Vikakoodien lukua helpottaa korjaamoiden ja huoltoliikkeiden käytössä olevat, ammattilaisten käyttöön tarkoitetut korjaamo-ohjelmat. Koodi syötetään ohjelmaan, joka osaa kertoa tarkemmin vikakoodin aiheuttajasta ja tarjoaa mahdollisesti jopa korjausohjeet vialle tai komponentin testaukselle.

Miksi vikakoodien luku ei onnistu? 

Vaikka olisi kuinka hyvät ja oikeanlaiset välineet, ei vikakoodin luku aina onnistu. Se voi johtua siitä, ettei kyseinen testeri tunnista autoa tai sen järjestelmää. Tunnetut diagnostiikkalaitteiden valmistajat päivittävät järjestelmiään useita kertoja vuodessa, mutta jos testeriä ei ole päivitetty viimeisimmillä päivityksillä, se ei välttämättä pysty lukemaan uusimpien autojen vikakoodeja. Päivittäminen koskee myös yleismallisia testereitä, jotka päivittyvät yleensä merkkikohtaisia testereitä myöhemmin. 

Mikäli huomaat, ettei testeri luo minkäänlaista yhteyttä autoon, voi syy olla niinkin yksinkertainen kuin palanut OBD-portin sulake. Tämän ongelman selättää nopeasti joko vaihtamalla itse sulakkeen tai viemällä auton lähimmälle Oilpointin toimipisteelle

Poistaako vikakoodien nollaus vian? 

Vikakoodit nollataan auton järjestelmästä, kun vika on korjattu. Mikäli vian korjaamisen jälkeen vikakoodia ei poisteta, voi vikavalo palaa edelleen mittaristossa, tai järjestelmään tallentunut koodi voi estää auton normaalin käytön, vaikka vika itsessään ei enää olisi aktiivinen. Joskus hetkelliset häiriöt, kuten akun hyytyminen, voi aiheuttaa autoon kymmeniä, jollei jopa satoja vikakoodeja, jotka eivät oikeasti ole aktiivisia tai kerro oikeista vioista. Tällöinkin vikakoodit on syytä lukea ja poistaa muistista.  

Öljypisteellä vikakoodien luku ja nollaus onnistuu yleismallisilla testereillä noin kymmenessä minuutissa ja usein ilman ajanvarausta drive-in –periaatteella. Halutessaan mukaan saa myös tositteen vikakoodeista. Jos et ole varma mitä kojelaudassa palavat vika- ja merkkivalot tarkoittavat, tutustu niitä käsittelevään blogiimme

Vikakoodien luku kännykällä tai halpistesterillä 

Nettikaupoissa on tarjolla todella paljon erilaisia sovelluspohjaisia ja kämmenen kokoisia vikadiagnostiikkalaitteita, joilla vikakoodit on helppo lukea autosta. Nämä usein yhteen merkkiin tai malliin rajatut testerit ovat toiminnoiltaan ja ominaisuuksiltaan todella suppeita. Huoltovalon nollaus tai yksittäisen vikavalon sammuttaminen korjauksen jälkeen onnistuvat melko helposti, mutta laajempaan vikojen lukuun tai niiden tutkimiseen ne eivät juurikaan tarjoa apua.  

Jätä vikakoodin luku ammattilaisille 

Vaikka nykyisin on tarjolla tee-se-itse autoilijoille paljon erilaisia välineitä ja testereitä, vaatii vikakoodin oikein tulkitsemisen todellisuudessa ammattitaitoa ja tarkempia korjaamo-ohjelmia. Ammattitaitoa tarvitaan itse koodin tulkitsemiseen sekä vian tarkempaan  paikallistamiseen. Suositeltavaa onkin, että varaat aina ajan vikakoodien lukuun erikoistuneeseen autohuoltoon. Näin voit säästää pitkän pennin, kun vika hoidetaan kerralla kuntoon, ilman ylimääräisiä huoltokäyntejä.