Lamppu pimeänä – voiko auton polttimon vaihtaa itse?

Kai sitä nyt itse yhden polttimon osaa vaihtaa. Vai osaako? Lue mitä polttimon vaihdossa on hyvä ottaa huomioon!
polttimon_vaihto

Jos illan hämärtyessä pystyy konepellissä kiiltelevästä logosta juuri ja juuri tunnistamaan auton merkin, mutta sen pidemmälle ei silmä kanna, on syytä ajaa auton tien sivuun ja tarkistaa ajovalojen kunto.  

Halogeeni, xenon ja led – rakkaalla polttimolla monta nimeä  

Siihen aikaan, kun isä osti ensimmäisen autonsa, oli lähes satavarmaa, että keulalla hehkuivat halogeeni-polttimot. Tämän päivän autokaupan myyntirivistöstä taas halogeenien bongaus voi olla jo haastavampi työ. Nykyään kun ajoneuvoista löytyvät useimmiten xenon- tai led-valot auton keulalla, ja muutkin valot ovat pääsääntöisesti ledejä.  

Xenon-polttimon vaihdossa piilee sähköiskun vaara

Xenon-polttimo eli kaasupurkausvalo on valoteholtaan erinomainen ja sen käyttöikä on halogeeneja pidempi. Xenon-polttimot ovat kuitenkin tavallisia halogeenipolttimoita huomattavasti arvokkaampia, eikä niiden vaihtaminen ole aivan yksinkertaista: xenon-polttimolle ohjataan autosta korkea jännite ja lampun vaihdossa on riski sähköiskulle. Siksi vaihdossa on aina huomioitava erityisesti turvallisuustekijät.

Mutta mistä sitten tietää, että xenon-polttimo on tullut tiensä päähän? Sen valoteho on voinut heikentyä iän myötä merkittävästi, lamppu voi välkkyä, siinä voi olla havaittavissa värinää tai värisävy on alkanut punertamaan – tällöin on todennäköisesti aika vaihtaa polttimo.  

Muistathan myös, että xenon-valojen kanssa on umpioissa aina oltava automaattinen korkeudensäätö. Mikäli korkeudensäätö ei toimi, voi se johtaa katsastuksessa auton hylkäykseen.  

Led-polttimot ovat yleistyneet erityisesti uusissa autoissa

Pitkäikäisten xenon-polttimoiden rinnalle on tullut erittäin suositut led-polttimot, jotka ovat yleistyneet kovaa vauhtia uusissa autoissa. Led-polttimoiden hyviin puoliin lukeutuvat niin ikään pitkäikäisyys, hyvä valoteho sekä energiatehokkuus. Huonoon puoliin voidaan lukea se, etteivät ne tuota lämpöä juuri ollenkaan, jolloin talvella umpioiden pinta voi jäätyä. Led-valojen vaihto ei myöskään ole aina kaikista yksinkertaisin operaatio. Erillistä polttimoa ei ole mahdollista vaihtaa, vaan monesti koko valoyksikkö menee vaihtoon. 

Voiko halogeenipolttimoiden tilalle vaihtaa xenon- tai led-polttimot?  

Jos halogeenipolttimot alkavat näyttämään kynttilälyhdyltä kaverin xenon- tai led-valojen rinnalla, voi tulla houkutus vaihtaa omat lamput kirkkaampiin. Eihän se ihan mahdoton ajatus ole xenon-polttimoiden osalta, mutta operaationa se ei ole pelkkä polttimon vaihto, vaan siihen tarvitaan niin sanotusti enemmän työkaluja. Mikäli halogeenipolttimoiden tilalle vaihdetaan xenon-polttimot, tarvitaan siihen muutossarja, johon kuuluvat ballastit. Lisäksi umpioiden tulee olla oikeanlaiset ja niissä tulee olla automaattinen korkeudensäätö. Ei ole myöskään ihan tavatonta, että auton sähköihin joudutaan tekemään muutoksia tai koodauksia muutoksen yhteydessä. 

Mikäli taas haaveilet led-polttimoista, ei niiden vaihto halogeenien tilalle ole vielä toistaiseksi mahdollista. Halogeenipolttimoiden tilalle on tehty korvaavia led-polttimoita, mutta ne eivät ainakaan vielä toistaiseksi ole suomessa tieliikennehyväksyttyjä.   

Vaihtaisinko itse vai veisinkö ammattilaiselle?  

Jos sorminäppäryys on tallella, auto on vanhempaa ikäluokkaa ja varustettu halogeenipolttimoilla, voi lampun vaihtoa kokeilla myös omin neuvoin. On kuitenkin tärkeä tietää, kuinka lamppu vaihdetaan. Umpioissa on paljon herkkiä muovi- ja metalliosia, jotka liiallisen voiman käytön takia voivat särkyä ja edulliseksi tarkoitettuun polttimon vaihtoon voi tullakin ikäviä lisäkustannuksia. 

Yleisimmät virheet, joita polttimon vaihdossa voi tehdä, on asettaa polttimo väärin tai vinoon. Vinoon asetetun polttimon tunnistaa vastaantulevasta autosta helposti, kun toinen valoista häikäisee ikävästi. Myös liian rajuilla otteilla voi muoviosia rikkoutua ja metalliosia voidaan vääntää käyttökelvottomaksi – tällöin jopa koko umpio voidaan joutua uusimaan.  

Viedessäsi autosi ammattilaiselle polttimon vaihtoon, voit olla varma, että autosi osat säilyvät ehjinä ja vaihto on oikein suoritettu. Erityisesti xenon-polttimoiden vaihto on syytä jättää ammattilaisen hoidettavaksi sähköiskuvaaran vuoksi. Ammattilainen huolehtii aina myös polttimon vaihdon jälkeen valojen asianmukaisista säädöistä ja suuntauksista. Ja vaikka valo ei olisikaan pimeänä, kannattaa polttimoiden kunto aina tarkistuttaa esimerkiksi talvihuollon yhteydessä, jotta polttimot ovat kunnossa ennen pimeitä kelejä. 

Paljonko polttimon vaihto maksaa? 

Kun yksi auton polttimoista palaa, toteutuu siinä todennäköisesti se kuuluisa Murphyn laki ja hetken päästä myös toinen lampuista on pimeänä. Polttimoiden elinikä on usein hyvin lähellä toisiaan ja siksi polttimot olisi hyvä vaihtaa aina pareittain. Pareittain vaihdolla vältetään myös sävyerot polttimoiden välillä.  

Koska polttimon vaihdossa voi olla myös omat pienet riskinsä, kannattaa auto viedä aina osaavalle ammattilaiselle. Polttimon vaihdon hintaan vaikuttavat itse polttimon hinta sekä vaihtoon käytetty työaika. Joissakin automalleissa voidaan joutua irrottamaan etupuskuri polttimon vaihdon takia, mutta useimmiten lampun vaihto sujuu kuitenkin noin kymmenessä minuutissa. 

Ajovalon vaihdon hinta on Öljypisteellä noin 10-20 €/kpl + polttimon hinta. Itse polttimoiden hinnat vaihtelevat halogeenipolttimoiden muutamasta eurosta jopa yli sadan euron hintaisiin xenon-polttimoihin. 

Kun valo sammuu, aja lähimmälle Öljypisteelle 

Kun huomaat, että autostasi on jokin polttimo palanut, voit ajaa suoraan lähimmälle Öljypisteelle. Sinun ei tarvitse tietää autosi polttimotyyppiä, sillä Öljypisteen hyllyvalikoimasta löytyvät kaikki yleisimmät polttimotyypit ja lähes kaikkien halogeeni- ja xenon-valojen vaihto onnistuu ilman ajanvarausta.