© Öljypiste 2023. All Rights Reserved.
Talvi on autolle koitos, joka voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia auton toimintaan. Monet talvella esiintyvät ongelmat voidaan kuitenkin välttää ennakoivasti tekemällä autolle talvihuolto. Asianmukaisesti tehdyn huollon avulla autokin jaksaa ottaa talven pakkaset ja räntäsateet vastaan – luotettavasti toimien kylmän ja pimeän jakson läpi.
Auton talvihuolto on hyvä toteuttaa syksyllä esimerkiksi renkaiden kausivaihdon yhteydessä. Syyshuollossa tai talvihuollossa, kummaksi tätä kausihuoltoa halutaankaan kutsua, varmistetaan, että auto on valmiina talven koitoksiin ja varaudutaan mm. pakkasen aiheuttamiin haasteisiin. Listasimme 5 meidän mielestämme tärkeintä kohdetta, jotka tulisi huomioida talvea vasten tehtävässä kausihuollossa.
1. Polttimoiden tarkistus ja vaihto
Syksyn myötä valon määrä vähenee, joten auton valojen on syytä olla kunnossa. Parhaatkaan valot eivät valaise tietä riittävästi, jos polttimo on tullut tiensä päähän. Ennen pimeää vuodenaikaa tulisikin tarkistaa valojen toiminta sekä kaikkien polttimoiden kunto ja vaihtaa rikkoutuneet tai himmentyneet polttimot uusiin.
Palaneiden polttimoiden vaihtaminen ei nykyautoissa ole kovinkaan monesti huoltoaseman pihalla tehtävä nopea operaatio, vaan vaatii yleensä useita työkaluja ja joskus yli-inhimillistä sorminäppäryyttä. Itse polttimon valitseminenkaan ei ole kovin yksinkertaista hommaa suuren polttimovalikoiman edessä. Oikeaa lamppua voi olla mahdoton ostaa ulkomuistista useiden metrien pituisesta hyllyvalikoimasta.
Öljypisteen polttimovalikoima on räätälöity mahdollisimman kattavaksi ja suurimpaan osaan autoista polttimon vaihto onnistuu ilman ajanvarausta. Kun siis huomaat palaneen polttimon, voit kääntää auton keulan kohti lähintä Öljypistettä ja antaa ammattilaisten tehdä työn puolestasi.
Öljypisteen vinkit auton valoille
-
Kaupunkiparkit ja näyteikkunoiden suuret lasi-ikkunat toimivat hyvänä apurina valojen tarkistukseen. Hyödynnä tylsä odotushetki autossa ja peilaa isoista laseista valojen toiminta.
-
Valot kannattaa vaihtaa aina pareittain, sillä ne pimentyvät usein hyvin lähellä toisiaan. Ehjän, ylimääräisen polttimon voi jättää hätävaraksi hansikaslokeroon.
-
Polttimoiden hinta on usein vain muutamia euroja ja vaihtotyön osuus merkittävästi suurempi. Jos polttimon vaihto vaatii esimerkiksi koko umpion irroituksen, on taloudellisesti kannattavampaa vaihtaa samalla kertaa edestä parkkipolttimot tai taka-ajovaloista kaikki polttimot, ellei kyseessä ole xenon- tai led-valoilla varustettu auto.
-
Palanut polttimo vai kosketushäiriö? Jos polttimo näyttää ehjältä, niin pieni kopautus polttimoon paljastaa usein hämäävästi katkenneen hehkulangan. Kosketushäiriöt ovat todella yleisiä mm. rekisterikilven valoissa.
-
Takasumuvalon käyttö on niin vähäistä, ettei polttimo lähes koskaan pala loppuun. Jos takasumuvalo ei pala, on kyseessä lähes aina auto, jossa on vetokoukku. Perävaunupistokkeessa on kytkin, joka katkaisee takasumuvalon toiminnan. Kytkin on erittäin herkkä korroosiolle ja lialle. Jumittuessaan kytkin ei palauta takasumuvalon toimintaa, kun perävaunupistoke irroitetaan. Sumuvalon sulake on hyvä myös tarkistaa. Se kärähtää usein pistokkeen takia.
-
Oletko tehnyt kaikkesi, eikä vieläkään lamppu pala? Käännä autosta virrat pois ja käynnistä auto uudelleen. Jotkin autot vaativat virtojen katkaisemisen, jotta auto tunnistaa uuden polttimon.
2. Moottoriöljyn tarkistus tai öljynvaihto
Öljynvaihto tai vähintäänkin moottoriöljyn tarkistus on syytä tehdä säännöllisin väliajoin. Huoltokirjasta pystyt tarkistamaan, koska autolle on viimeksi suoritettu moottoriöljyn vaihto. Mikäli huoltoväli on jo saavutettu, on syytä suorittaa öljynvaihto mahdollisimman pian. Jos taas moottoriöljyn vaihtoon on vielä matkaa jäljellä, riittää pelkkä öljymäärän tarkistus. Öljymäärän tarkistuksessa tulee auto pysäköidä tasaiselle alustalle. Kallellaan olevan auton öljymäärää ei pysty tarkistamaan luotettavasti. Katso tästä video-ohjeet öljymäärän tarkistukseen.
Talvea vasten on hyvä myös huomioida, että öljyn viskositeetista kertovan SAE-merkinnän ensimmäinen luku esim. 5W (winter) kertoo öljyn kylmäpään viskositeetista. Mitä pienempi luku, sen notkeampaa öljy on kylmissä olosuhteissa. Jos autolla tehdään paljon kylmäkäynnistyksiä talvella, on 0W-30 öljy parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi 5W-30. On kuitenkin tärkeä muistaa, että öljystä pitää aina löytyä autonvalmistajan hyväksyntä, sillä pelkän viskositeetin perusteella ei öljyä voida valita. Lisää tietoa öljyistä ja sen soveltuvuudesta voit lukea Mitä öljyä autoon kuuluu laittaa -blogistamme.
3. Akun tarkistus
Huonokuntoinen akku on yksi talven yleisimmistä vioista, joka katkaisee matkan tai jättää auton aamulla käynnistymättä. Syksyllä ennen pakkasjaksojen alkamista suoritettavassa talvihuollossa akun kunto tarkistetaan siihen soveltuvalla testauslaitteella. Akkutesteri antaa arvion akun jäljellä olevasta käyttöiästä ja heikkokuntoinen akku kannattaa vaihtaa jo ennen ensimmäistä kovaa pakkasaamua. Huonokuntoisen akun vaihtoa ei kannata lykätä, sillä talvi ei anna armoa huonolle akulle. Akuista kertovan blogin voit lukea täältä ja akun vaihtoon liittyvistä huomioista ja toimenpiteistä pääset lukemaan tästä.
4. Nestepintojen tarkistukset
Ennen talvea on hyvä tarkistaa kaikki nestepinnat sekä jäähdytinnesteen pakkaskestävyys. Jäähdytinneste ei merkittävästi menetä pakkasenkestävyyttä ajan kuluessa, mutta jos edellisestä tarkistuksesta ei ole muistikuvaa tai nestettä on täytynyt lisätä matkan varrella, on nesteen pakkaskestävyys syytä tarkistaa. Öljypisteen vuosihuollossa jäähdytinnesteen pakkaskestävyys tarkistetaan aina ja se merkitään myös huoltoraporttiin.
Kesän jäljiltä oleva lasinpesuneste kannattaa vaihtaa talveksi pakkasenkestävään nesteeseen. Tarvittaessa kesälasinpesunesteen sekaan voi lisätä raakaa tiivistettä, jotta nesteen pakkaskestävyys nousee, eikä se pääse jäätymään talvella. Pakkasenkestävää pesunestettä kannattaa käyttää jo ennen ensimmäisiä pakkasia, jotta neste virtaa pesusuuttimille asti.
5. Suodattimien tarkistukset
Moottorin ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen kunto on hyvä tarkistaa ennen talvea kaikista autoista ja huonokuntoiset suodattimet on uusittava. Tukossa oleva raitisilmasuodatin aiheuttaa talvella sen, että yön jälkeen huurteenpoisto on hidasta tai suodattimesta tuleva kosteus huurtuu lasille auton käydessä.
Talvea vasten tehtävässä huollossa Diesel-autoihin on tärkeää vaihtaa polttoainesuodatin. Mikäli polttoainesuodattimeen kertyy vettä ja se pääsee talvella jäätymään, estyy polttoaineen virtaus ja matkanteko keskeytyy ikävästi.
Muuta huomioitavaa talvihuollon yhteydessä
Kun viisi aiempaa kohtaa on hoidettu talvihuollon yhteydessä, kannattaa tarkistaa myös muutama ajomukavuutta lisäävä asia:
-
Syksyn pimeydessä ja talven kurakeleissä on turvallisempaa ajella toimivilla tuulilasinpyyhkijöillä. Uudet sulat ovat iso askel tieturvallisuuteen ja tekevät ajosta nautinnollisempaa. Laadukkaimmatkaan sulat eivät ole ikuisia, joten ne on parasta uusia vuosittain.
-
Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen eli kansanomaisesti ”Webaston” tai ”Eberin” (Ebersprächer) toiminta on tarkastettava. Suositeltavaa on, että lämmitintä käytetään myös kesän aikana muutamia kertoja, jotta laitteessa oleva polttoaine ei pääse vanhentumaan tai muodostamaan sakkaa.
-
Jos ajo talvella koostuu pääsääntöisesti lyhyistä matkoista ja esimerkiksi polttoainekäyttöinen lisälämmitin on päivittäisessä käytössä, on akun kunnon kannalta hyvä miettiä ylläpitolaturin asentamista.
-
Mikäli taas autoa ei ole varustettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, niin verkkovirralla toimivan lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen asentaminen on edullinen ja järkevä ratkaisu kylmien pakkasaamujen varalle.
Varaa aika talvihuoltoon
Tässä olivat meidän viisi vinkkiämme, jotka jokaisen autoilijan kannattaa huolehtia kuntoon omasta ajopelistään ennen talvea. Öljypisteellä suoritettava vuosihuolto on erinomainen tapa varmistaa auton moitteeton toiminta pimeän ja kylmän jakson läpi. Vuosihuollossa auto käydään perusteellisesti läpi, tarkistaen kaikki talven kannalta oleellisimmat kohteet. Varaa aika talvihuoltoon täältä. Voit myös vaihtoehtoisesti kurvata ilman ajanvarausta vaihtamaan polttoainesuodattimen, palaneen polttimon tai tarkistuttamaan akun kunnon.