© Öljypiste 2023. All Rights Reserved.
Mikäli auton akku on hyvässä kunnossa, ei yksi kylmiltään käynnistäminen pakkaspäivänä aiheuta moottorille vahinkoa. Jatkuvat kylmäkäynnistykset kuitenkin kuluttavat moottoria ja voivat lyhentää samalla myös auton käyttöikää. Lue blogista miten säästää autoa pakkasen rasituksilta.
Auton kylmäkäynnistys rasittaa auton moottoria turhaan
Fakta on, että auton kylmäkäynnistys ei koskaan tee hyvää autolle. Aina kuitenkaan autoa tai sen moottoria ei ole mahdollista lämmittää etukäteen ja auto on käynnistettävä kylmiltään. Kylmäkäynnistystä voi kuitenkin helpottaa muutamin keinoin ja tehdä siitä autolle mahdollisimman vähän rasittavaa.
Diesel-auton käynnistys pakkasella
Diesel-autoissa kovilla pakkaskeleissä voi olla tarpeen tehdä useampi hehkutus ennen starttaamista. Käännä avain sytytysvirta-asentoon ja odota, että hehkutusvalo sammuu. Toista tämä vaihe muutamaan kertaan ja tee käynnistys. Kun auto käynnistyy, on sen annettava käydä hetki tyhjäkäyntiä, eikä moottorin kierrosnopeutta ole tarpeen heti korottaa. Moottorin öljyn lämpeneminen ottaa hetken ja siksi moottoria kannattaa kuormittaa vasta, kun se on ehtinyt hetken lämmetä.
Oli kyseessä sitten millä polttoaineella kulkeva menopeli tahansa, kannattaa auto käynnistää aina ensin ja sitten vasta skrapata jäät ikkunoista. Näin auto ehtii hetken lämmetä ennen ajoa, ja on näin myös lempeämpi tapa auton moottorille.
Pahimmat virheet auton kylmäkäynnistyksessä
Pahimmat virheet, joita autoilija voi auton kylmäkäynnistyksessä tehdä, on kuormittaa kylmää moottoria lähtemällä heti ajamaan. Kun siihen lisää vielä lyhyellä ajomatkalla erilaisten sähkötoimisten varusteiden käyttämisen ilman riittävän pitkää latausajoa, tyhjentää tällä tavoin akun varauksen ennen pitkää.
Käytä siis aina mahdollisuuksien mukaan esilämmitystä. Anna auton moottorin lämmetä hetki ennen ajoa ja vältä sähköllä toimivien lisävarusteiden ylimääräistä käyttämistä. Joskus myös akun ylläpitolataus voi olla tarpeen, jos autolla ei ajeta säännöllisesti pidempää ajomatkaa, eikä akku ehdi ajon aikana latautua. Akun kunnon huolehtimisesta ja seikoista, jotka vaikuttavat akun elinikään, voit lukea huono akku aiheuttaa päänvaivaa -blogista.
Moottoriöljyn merkitys auton kylmäkäynnistyksessä
Mikäli tiedät, ettei sinulla ole mahdollista aina esilämmittää autoa ja autollesi tulee lähes päivittäin kylmäkäynnistyksiä, kannattaa moottoriöljyksi valita kylmäpäältään matalamman viskositeetin öljy. Tällöin moottorin käynnistyttyä, öljy virtaa nopeammin moottorin eri osiin ja moottori myös pyörii kevyemmin jo startatessa.
Moniasteöljyn viskositeettimerkinnästä ensimmäinen luku, ennen W-kirjainta (winter), kertoo öljyn kylmäviskositeetin ja pumpattavuuden rajalämpötilan. Mitä pienempi luku, sitä notkeampaa öljy on. Esimerkiksi 0w-30 ja 5w-30 öljyt ovat käyntilämpötilassa (100 °C) viskositeetiltaan hyvin lähellä toisiaan, mutta 0w-30 öljy on notkeampaa kylmänä.
Öljynvalinnassa tulee kuitenkin tarkoin huomioida autovalmistajan määrittämät suositukset moottoriöljyn viskositeetille ja laatuvaatimukselle. Joskus voi tilanne olla myös sellainen, että autolle on suosituksena vain yhden viskositeetin öljy. Ammattilaiset osaavat huomioida öljyn ominaisuudet öljynvaihdon yhteydessä. Voit myös lukea lisää öljyistä ja niiden ominaisuuksista öljyn valintaan liittyvästä -blogistamme.
Talviautoilua kaikilla mukavuuksilla – onko akku kanssasi samaa mieltä?
Houkuttaako lähes eksoottisen lämmin auto? Kyllähän sellainen on melkein mahdollista, kun pistää kaikki mahdolliset lämmittimet autossa päälle. Auton talvikäynnistyksissä kannattaa kuitenkin ottaa huomioon muutama seikka, joilla säästät auton akkua.
Starttaus tarvitsee paljon virtaa ja kaikki ylimääräinen virrankulutus saattaa viedä tarvittavan voiman itse käynnistykseltä. Ennen auton käynnistystä on hyvä sammuttaa ylimääräiset virrankuluttajat, kuten penkinlämmittimet, radio tai tuulilasinlämmitin. Erityisesti silloin, jos akun varaus on jo valmiiksi heikko, on ylimääräisten virrankuluttajien sammuttaminen tarpeen. Akun kunto onkin tarpeen tarkistaa vuosittain, mielellään ennen talven paukkuvia pakkasia. Öljypiste tarkistaa akun kunnon automaattisesti veloituksetta aina huollon yhteydessä. Mitä kaikkea muuta auton talvihuollossa tavallisimmin tehdään, siitä voit lukea lisää täältä.
Tunnista pahimmat sähkönkuluttajat ja säästä akkua
Kuten aiemmin mainittu, tavallisimmat virrankuluttajat ovat penkinlämmittimet ja radio, mutta huomaamatta sitä tulee talviaamuisin laitettua myös puhallin täysille, tuulilasin ja peilien lämmitys päälle sekä mielellään ne penkinlämmittimet MAX-asentoon ja megahyperlisävalot valaisemaan pimeääkin pimeämpää tietä. Autossa on mukava istua, mutta mitähän tähän sanoo AKKU! Kaikki nuo virrankuluttajat kuulostavat varmalta keinolta saada akun elinikää lyhennettyä ja varaus pudotettua pikkuhiljaa niin alas, ettei auto jonain aamuna enää käynnistykään.
Tätä ei kuitenkaan kannata säikähtää – lämmittimet ja muut lisävarusteet ovat asennettu autoon käyttöä varten, eikä niiden käyttöä pidä akun hiipumisen pelossa lopettaa. Hyvä on kuitenkin muistaa jälleen se, että lyhyellä ajomatkalla auto ei välttämättä ehdi lataamaan takaisin kaikkea käytettyä virtaa. Niinpä esimerkiksi tuulilasin tai peilien lämmitys kannattaa sulkea, kun laseista on poistunut huurre. Samoin penkinlämmittimet on syytä säätää pienemmälle teholle heti, kun tunto on palautunut jäätyneeseen takapuoleen. Ja kyllä se käsilaukku tai reppu pärjää apukuskin istuimella hyvin ilman lämmitystäkin.
Näillä muutamilla pienillä huomioilla teet talviautoilusta mukavampaa ja autosi moottori kiittää. Öljypisteen asiantunteva henkilökunta auttaa sinua mm. moottoriöljyn ja akun valinnassa. Lisäksi saat kaikki huollot asiantuntevasti toteutettuina kaikista Öljypisteen toimipisteistä. Ota yhteyttä joko soittamalla 0400 215 750 tai sähköpostitse [email protected].