© Öljypiste 2023. All Rights Reserved.
Kirjoitimme taannoin kymmenestä autohuoltoon liittyvästä urbaanista legendasta. Tässä blogissa otamme käsittelyyn seuraavat kymmenen väitettä tai uskomusta auton huoltamiseen liittyen.
1. Katsastusfirmat etsivät väkisin vikoja, jotta pääsevät rahastamaan jälkitarkastuksella
Jälkitarkastus on katsastusasemille ”pakollinen paha”, joka usein on jopa tappiollista toimintaa. Pahimmillaan jälkitarkastukseen voi kulua lähes saman verran aikaa, kuin täyteen katsastukseen ja veloitus siitä on kuitenkin vain murto-osa. Monesti osa jälkitarkastuksista on myös kokonaan ilmaisia, jolloin katsastusasema ei hyödy mitään jälkitarkastuksesta.
Yksittäiselle ”sooloilullekaan” ei ole varaa, sillä traficom valvoo todella tarkkaan katsastajien työtä ja heidän on raportoitava syistä, mikäli suuria poikkeamia yleisestä linjasta syntyy.
2. Hyvän moottoriöljyn tunnistaa siitä, että se pysyy kirkkaana pitkään
Tämä väite ei pidä paikkaansa, vaikka ihmissilmä mieltääkin puhtaan öljyn laadukkaaksi. Pitkään kirkkaana pysyvä öljy päinvastoin vain kielii siitä, että moottoriöljy ei joko puhdista moottoria tai se ei sido itseensä epäpuhtauksia. Moottoriöljyn yksi päätehtävistä onkin puhdistaa moottoria ja sitoa itseensä kaikki moottorista irronnut lika. Tiheään suoritettu öljynvaihto pitää moottorin puhtaampana ja lisää merkittävästi auton elinikää ja vähentää korjauskustannuksia merkittävästi.
Dieselautoissa öljy värjääntyy mustaksi usein jo ensimmäisestä käynnistyksestä öljynvaihdon jälkeen, mutta se ei silti tarkoita sitä, että öljy olisi jo lian kyllästämä.
3. Renkaat ovat hyvässä kunnossa, kun renkaissa on vielä reilusti kulutusuraa jäljellä
Renkaiden urasyvyys on vain yksi mittari, jolla renkaiden kuntoa voidaan tarkkailla. Renkaan ikä on kuitenkin toinen merkittävä tekijä, joka vaikuttaa renkaiden käyttäytymiseen ja sitä myöten turvallisuuteen. Renkaiden kumiseos hapettuu ja kovettuu ajan kuluessa. Vanhat renkaat voivat olla kovettuneet jo ”kivikoviksi” eivätkä renkaat enää juurikaan kulu. Urasyvyyttä voi siis olla vielä reilusti jäljellä, vaikka renkaat voivat kovettuneen kumiseoksen takia olla jo lähes käyttökelvottomat. Rengasvalmistajien suosituksen mukaan kymmenen vuotta renkaan valmistuspäivämäärän jälkeen renkaita ei tulisi enää käyttää. Renkaiden kyljissä olevasta merkinnästä / paistoleimasta selviää renkaiden valmistusviikko ja vuosi. Esimerkiksi 4120 tarkoittaa viikkoa 41 vuonna 2020.
4. Nykyöljyillä voi ajaa useita kymmeniä tuhansia kilometrejä
Monesti kuulee väittämän, että nykyiset moottoriöljyt ovat niin laadukkaita, jotta niillä voi helposti ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä. Tässä väittämässä on puolensa siltä osin, että nykyisten moottoriöljyjen voiteluominaisuudet pysyvät hyvinä todella pitkään. Moottoriöljyllä on kuitenkin myös 2 muuta päätehtävää, jäähdytys ja puhtaanapito. Erityisesti juuri puhtaanapito-ominaisuus alkaa kärsiä jo 10 tuhannen ajetun kilometrin jälkeen. Moottoriöljy ei tällöin enää pysty sitomaan itseensä likaa ja karstaa alkaa kertymään moottorin eri osiin. Moottorin kertynyt lika taas on yksi yleisimmistä vikoja aiheuttavista syistä. Esimerkiksi karstaantuneet männän öljyrenkaat aiheuttavat suurta öljynkulutusta ja pienetkin epäpuhtaudet turboahtimen öljykanavissa taas voivat katkaista öljykierron ahtimelle. Pahimmillaan karsta tukkii öljypumpun sihdin, jolloin koko moottorin öljynkierto häiriintyy ja edessä on kallis moottoriremontti.
Lisää öljyistä ja niiden ominaisuuksista voi lukea blogistamme.
5. Muuttuva huoltoväli analysoi moottoriöljyn kunnon perusteella huollon tarpeen
Monet nykyautoista ovat varustettuna mukautuvalla huoltovälillä, joka ilmoittaa auton omistajalle huollon tarpeesta. Moni kuvittelee auton tarkkailevan moottoriöljyn kuntoa ja täten laskevan aikaa seuraavaan huoltoon. Todellisuudessa auton moottorin sisällä ei ole pientä laboratoriota, joka tutkisi moottoriöljyn ominaisuuksia, vaan auto laskee teoreettisesti huoltotarpeen auton käytön ja kuormituksen mukaan.
6. Keltainen lima tai vaahto öljykorkissa tarkoittaa kansivikaa tai palanutta kannentiivistettä.
Totta on se, että kellertävä lima öljykorkissa johtuu vedestä, mutta vain murto-osassa tapauksista syy on viallisessa kannentiivisteessä. Moottoritilaan kondensoituu vettä, jonka moottoriöljy sitoo itseensä. Joissakin moottoreissa, kuten VAG-konsernin vanhemmissa bensiinimoottoreissa tämä ilmiö on voimakkaampaa ja öljyistä vaahtoa kertyy moottorin öljykorkkiin melko runsaastikkin. Ilmiönä tämä ei ole kovin vaarallista moottorille, mutta jos vaahtoa on kertynyt runsaasti moottorin huohotukseen, voi se kovilla pakkasilla jäätyä ja aiheuttaa moottorivaurion, kun paine purkautuu jonkin tiivisteen kautta ulos.
Kansiviassa moottoriöljy itsessään muuttuu usein harmaaksi tai jäähdytysnesteessä on havaittavissa öljyä.
7. Ilmansuodatin kannattaa puhdistaa paineilmalla.
VÄÄRIN! Moottorin ilmansuodatinta ei koskaan tulisi puhdistaa paineilmalla! Likaisella ilmansuodattimella ajaminen on moninkertaisesti parempi ratkaisu, kuin ilmansuodattimen puhdistus paineilmalla. Paineilmalla puhdistaminen rikkoo suodattimen herkän paperimateriaalin ja työntää suodattimeen tarttuneet hiukkaset suodatinpaperin läpi. Jos suodattimeen on kertynyt paljon likaa ja uutta suodatinta ei ole heti saatavilla, on turvallisin ratkaisu kopauttaa irtonainen lika pois ja vaihtaa suodatin uuteen mahdollisimman pian. Ilmansuodattimen puhdistamista paineilmalla voisi verrata vaikkapa kahvinkeitossa suodatinpussin pesemiseen painepesurilla ennen seuraavaa käyttöä.
Lue lisää ilmansuodattimista täältä.
8. Eriväristen jäähdytysnesteiden sekoittaminen tekee nesteestä puuroa
Tämä väite pitää osittain paikkansa. Toki paras keino edelleen tehdä puuroa on sekoittaa veteen kaurahiutaleita, mutta myös erityyppisten jäähdytysnesteiden sekoitus voi ”puurouttaa” nesteen.
Jäähdytysnesteitä on markkinoilla todella paljon erivärisiä (yleisimmiten vihreä, punainen, lila, sininen, keltainen tai kirkas) Väristä ei ole suoraan pääteltävissä jäähdytysnesteen tyyppiä tai sekoituskelpoisuutta toisen nesteen kanssa. Jäähdytysnesteen valinnassa tärkeintä on tietää nykyisen nesteen tyyppi ja valita samanlainen neste luokitukseltaan. Joskus nesteet voivat olla sekoituskelpoisia keskenään, vaikka nesteen väri ei olisikaan täysin sama. Erityyppiset nesteet eivät välttämättä sekoitu toisiinsa homogeenisesti tai pahimmillaan ne reagoivat keskenään ”puuroutumalla.”
Jos auto ilmoittaa tien päällä jäähdytysnesteen vähyydestä, turvallisin tapa on lisätä nesteeseen juomakelpoista vettä. Matkan jälkeen on selvitettävä syy jäähdytysnesteen häviölle, korjata mahdollinen vuoto ja tämän jälkeen laittaa oikeanlaista jäähdytysnestettä moottoriin niin, että nesteen pakkaskestävyys on riittävä. Öljypisteellä voit mittauttaa jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden veloituksetta huollon yhteydessä.
9. Erimerkkisiä öljyjä ei saa sekoittaa keskenään
Vanha uskomus istuu tiukassa ettei erimerkkisiä öljyjä voisi sekoittaa keskenään. Todellisuudessa kaikki keskenään vastaavan luokituksen omaavat moottoriöljyt ovat keskenään sekoituskelpoisia ja vahinkoa autolle ei synny, vaikka moottorissa pyörisi kahden eri valmistajan öljyä. Vahinkoa voi syntyä kuitenkin silloin, kun autoon lisätään vääräntyyppistä öljyä, jonka luokitukset ja ominaisuudet eivät ole oikeita kyseiseen moottoriin. Jopa yhden litran lisääminen vääränlaista öljyä voi aiheuttaa moottorivaurion. Öljymerkillä ei kuitenkaan sananmukaisesti ole merkitystä.
10. Öljypiste vaihtaa vain moottoriöljyjä
Nimestään huolimatta Öljypisteeltä saa kattavasti muitakin auton huoltoon liittyviä palveluita. Öljypisteen päätomialana ovat moottoriöljyjen vaihdot ja muut pikahuollot ilman ajanvarausta, mutta toimialaan kuuluvat myös jarruhuollot, vaihteiston- ja voimansiirron öljynvaihdot, automaattivaihteistojen huollot, ilmastointihuollot, ilma-raitis- polttoainesuodattimien vaihdot sekä akkujen ja polttimoiden vaihdot. Öljypiste tekee myös määräaikaishuollot valmistajan ohjeita noudattaen ja auton takuu säilyttäen. (Poislukien huollot joihin kuuluu hihnan vaihto)
Öljypiste on siis auton huoltamiseen erikoistunut liike. Toisinsanoen auton korjaaminen ja jakohihnojen vaihdot eivät kuulu Öljypisteen palveluihin. Tarvittaessa huoltojen yhteydessä onnistuu suorittaa myös pienempiä korjauksia tai muita töitä ydinalueemme ulkopuolelta, mutta näistä on sovittava aina tapauskohtaisesti paikallisen Öljypisteen kanssa.
Palvelevat Öljypisteet löydät täältä.